De schotel heeft een afgeplatte rand en een kleine, opstaande voetring. De onderkant is ongeglazuurd. De schotel is bedekt met een wit glanzend glazuur, dat glad aanvoelt en een suikerachtige uitstraling heeft. In China wordt dit type glazuur 'tianbai' genoemd: zoet wit. Tianbai-geglazuurde objecten werden tijdens de Yongle periode, maar ook in latere regeringsperiodes, in de officiële ovens van Jingdezhen geproduceerd. De tianbai producten uit de Yongle periode worden gezien als van de hoogste kwaliteit. Bij de juiste lichtval is onder het glazuur een subtiel ingesneden ontwerp te zien. Dit wordt in het Chinees 'anhua' genoemd, oftewel verborgen decoratie.
Op het plat zit een decoratie van een rank met pioenrozen en bladeren, die door de opstaande rand wordt omgeven door aaneengesloten bloemranken. De rand heeft een ingesneden ontwerp van acht twijgen met bloemen en fruit. De schotel is waarschijnlijk gemaakt voor boeddhistische offergaven gehouden in 1407 en 1413 ter ere van de overleden ouders van keizer Yongle. Witte schotels met anhua decoratie komen sterk overeen met de blauw-wit schotels die in dezelfde periode werden geproduceerd. Vergelijkbare exemplaren in blauwwit bevinden zich in de collectie van het Ardabil Heiligdom in Iran en het Tokapi Saray in Istanboel. Doordat deze schotels hetzelfde ontwerp hebben is het aannemelijk dat de keizerlijke ovens van Jingdezhen gelijktijdig zowel schotels voor het keizerlijke hof als voor de export naar Islamitische landen produceerden.