Naar overzicht
Bewaren
Delen
Dit object delen

H. en U. Hoogeveen – Scheepsmodel van het Fries jacht Neptunus.

Scheepsmodel van het Fries jacht Neptunus. Op spanten gebouwd. Schaal 1:10. De zeilen zijn van witte katoen: een stagfok en een gaffelgrootzeil. De zeilen zijn in verticale plooien genaaid. Op de top van de mast een rode vleugel met metalen scheerhout. Onder de vleugel de zeilvereningswimpel van de JWS te Joure (Jouster Water Sport) in de hoofdkleuren rood en blauw. Op het roer een Friese vlag. Het voorschip is rond met terugvallende boeisels. Het achterschip is rond met terugvallende boeisels. De bodem is over de gehele lengte sterk gepiekt. Het jacht is voorzien van een kielbalk. Aan weerszijden van de voorsteven de kluisborden en de berentanden versierd met snijwerk: bladertakken. De kluisgaten zijn voorzien van koperen doppen. De berentanden zijn versierd met geschilderde bladertakken en halve manen in de kop. Op de boeisels aan beide kanten twee koperen scepters waarin de pikhaak, de vaarboom en de uitzetter (fokkeloet) liggen. Achter de voorsteven de bedelbalk. Deze is aan de achterzijde versierd met gesneden versieringen in de vorm van bloem- en bladertakken. In het voorschip is een dek, dat in zijn geheel scharnierend is (het kan opgeklapt worden). In het dek is een kleiner luik (de uitwip), dat kan worden verwijderd wanneer de mast wordt gestreken. Midscheeps zijn de boeisels aan de binnenkant gedubbeld. Aan de gedubbelde boeisels hangen de zwaarden. Het achterschip is open. De bodem is bedekt met buikdenningen. Langs de zijwanden en de achterwand bevinden zich kistbanken. In de wand van de achterbank twee kleine luiken en een ruitvormig paneel. Over de voorwand van het achterhuis loopt de hennebalk. Deze is aan de voorzijde voorzien gesneden versieringen: bladertakken en zonnen. Het deurtje van de achterwand is lancetvormig en bedekt met koper. Daarin is de naam van het schip aangebracht: 'NEPTUNUS / 1918 / JOURE'. Aan weerszijden van de achtersteven zijn op het berghout twee koperen naamborden aangebracht met daarin 'NEPTUNUS'. De roerkop is bekroond met een roerleeuw. De romp is gelakt. Het onderwaterschip is rood. Het berghout is zwart met een witte biezen. De boeisels zijn zwart met groene biezen en goudkleurige voluten op het voor- en achterschip. De kluisborden zijn zwart met goudkleurige bladertakken. De berentanden zijn wit met goudkleurige bladertakken en biezen. De zwaarden zijn gelakt. De zwaardkoppen zijn zwart. De bedelbalk is wit met goudkleurige takken en rode en blauwe bloemen. Het voordek is gelakt. De binnenkanten van de boeisels zijn blauw en de spanten zijn wit (met rode knoppen). De banken en de buikdenningen in het achterschip zijn gelakt. De hennebalk is wit met versieringen in goudkleur. Het roer is gelakt. De roerleeuw is goudkleurig en ligt op een zwart kussen met witte biezen. De roerhaken zijn wit (boven) en rood (beneden). Accessoires: stander, vaarboom, uitzetter, mik en vier kurkzakken.
Harmen Hoogeveen (1891-1970) begon met de bouw van het Fries jacht Neptunus in 1962. Het casco was klaar in 1963. In 1992 begon zoon Uilke Hoogeveen te Sneek aan de afwerking van het model en het maken van rondhouten en tuigage. In oktober 1995 was het model gereed. De bouw van het model is gebaseerd op een tekening met veel fouten. Uilke Hoogeveen is daarom vele malen bij D.E. te Joure geweest om het model nader te bestuderen. Harmen Hoogeveen. Geboren 10 febr. 1891 en overleden 10 juli 1970. Woonde in Vierhuis. Werkte van 1903-1908 op de scheepswerf van Jan Bos te Echtenerbrug. Van 1909 tot 1914 op de werf van Auke van der Zee te Joure. Werkte mee aan de bouw van de boeiers Olga en Almeri. In de Eerste Wereldoorlog gemobiliseerd geweest. Bij terugkomst in 1918 in dienst van machinefabriek H. Koelstra te Balk. waar Harmens broer Hans al werkzaam was. Toen ook van Vierhuis naar Balk verhuisd. In 1934 ging het slecht met het bedrijf van Koelstra, Het werk verkocht. De gebroeders Hans en Harmen Hoogeveen kochten het bedrijf. Harmen bleef actief in het bedrijf tot 1957. De tijd van de scheepsbouw bij Auke van der Zee had grote indruk gemaakt op Harmen Hoogeveen. Hij praatte er veel over en er was een wens ooit zelf nog eens een boeier te maken. Omdat daar geen ruimte voor was, werd dat een model van een boeier. Uilke Hoogeveen (1924-1997) is een zoon van Harmen Hoogeveen. Toen hij op zestienjarige leeftijd de MULO had voltooid, ging hij werken in het bedrijf van zijn vader. Het Fries jacht Neptunus is gebouwd in 1918 door Auke van der Zee te Joure. Opdrachtgevers waren Melis en Eelke Haagsma te Sloten. Kostprijs: f. 4.800,=. Het was een luxe uitgevoerd jacht. Afmetingen: lengte 6.90 m, breedte 2.90 m., holte 1.29 m., zeiloppervlak 46 m². In 1955 kwam het jacht in bezit van Douwe Egberts te Joure, en dat bedrijf bleef de eigenaar ervan. bleef de eigenaar ervan.

Identificatie
Titel
H. en U. Hoogeveen – Scheepsmodel van het Fries jacht Neptunus.
Objectnummer
FSM-1997-132
Trefwoorden
Friese jachten, Scheepsmodellen
Materialen
eikenhout, hout, textiel
Hoogte
125.0 cm
Vervaardiging
Vervaardiger
Datering
1962 - 1995
Meer informatieMinder informatie
Uit hetzelfde thema