Naar overzicht
Bewaren
Delen
Dit object delen

H. en U. Hoogeveen – Scheepsmodel van de fjouwer-acht (tjotter) Vrouwe Anna Beatrijs.

Harmen Hoogeveen

Scheepsmodel van de fjouwer-acht Vrouwe Anna Beatrijs. Op spanten gebouwd. Schaal 1:10. De tjotter heeft één mast met zeilen van witte katoen: een stagfok en een gaffelgrootzeil. Het voorschip en het achterschip zijn rond met terugvallende boeisels. De bodem is rond. In het voorschip is tussen de boeisels een bedelbalk. Deze is aan achterkant met snijwerk versierd. Aan de binnenkant van het schip zijn de spanten te zien. In het voorschip is een dek, op dezelfde hoogte als de messelbank. Een deel van het voordek is als luik weg te nemen. De mast is strijkbaar in de mastkoker. Wanneer dat gebeurt moet het luik (uitwip) in het voordek worden weggenomen om het ondereind van de mast door te laten. De zwaarden zijn met bouten en moeren opgehangen aan het gedubbelde boeisel. Op het boeisel aan bakboord zijn twee scepters aangebracht: voor een vorkvormige scepter en achter een gesloten scepter. In de scepters liggen een vaarboom en een pikhaak. De bodem van het achterschip is bedekt met buikdenningen. Langs de boorden zijn in het achterschip twee banken met deksels. Ook tegen het achterschip is een bank. Het achterhuisje is aan de voorkant voorzien van een lancetvormig deurtje. Daarop is de naam 'HARMEN' geschilderd. Langs de bovenkant van het achterhuis de hennebalk. De voorkant van de hennebalk is versierd met snijwerk. De wangen van de roerkop zijn met snijwerk versierd: een zon en een bloemtak. Accessoires: vaarboom, pikhaak, anker en stander.
Harmen Hoogeveen. Geboren 10 febr. 1891 en overleden 10 juli 1970. Woonde in Vierhuis. Werkte van 1903-1908 op de scheepswerf van Jan Bos te Echtenerbrug. Van 1909 tot 1914 op de werf van Auke van der Zee te Joure. Werkte mee aan de bouw van de boeiers Olga en Almeri. In de Eerste Wereldoorlog gemobiliseerd geweest. Bij terugkomst in 1918 in dienst van machinefabriek H. Koelstra te Balk. waar Harmens broer Hans al werkzaam was. Toen ook van Vierhuis naar Balk verhuisd. In 1934 ging het slecht met het bedrijf van Koelstra, Het werk verkocht. De gebroeders Hans en Harmen Hoogeveen kochten het bedrijf. Harmen bleef actief in het bedrijf tot 1957. De tijd van de scheepsbouw bij Auke van der Zee had grote indruk gemaakt op Harmen Hoogeveen. Hij praatte er veel over en er was een wens ooit zelf nog eens een boeier te maken. Omdat daar geen ruimte voor was, werd dat een model van een boeier.
Uilke Hoogeveen (1924-1997) is een zoon van Harmen Hoogeveen. Toen hij op zestienjarige leeftijd de MULO had voltooid, ging hij werken in het bedrijf van zijn vader.
Het model van de fjouwer-acht Vrouwe Anna Beatrijs is gebouwd door Harmen Hoogeveen. Na het voltooien van het model van de boeier Constanter in sept. 1960 begon hij in 1961 met de bouw van het model van de Vrouwe Anna Beatrijs. Hij baseerde de bouw op de opmetingstekeningen die in opdracht van het Stamboek Ronde en Platbodemjachten waren gemaakt. Het casco is door zoon Uilke Hoogeveen afgewerkt en geschilderd. In 1963 was dat gereed. Het model werd zonder mast in een vitrine geplaatst en bij Harmen Hoogeveen in de kamer gezet. In 1964 maakte Uilke Hoogeveen de rondhouten en de blokken. In 1980 maakte Pieter Alkema uit Sneek de zeilen. De tekeningen die bij de bouw van het model zijn gebruikt zijn van W.H. Fortuin.
De tjotter Vrouwe Anna Beatrijs is gebouwd in 1907 door Lolke Lantinga te IJlst. Opdrachtgever: P. Kuipers te Workum. Prijs: f. 402,62. Afmetingen: lengte 4.90 meter, breedte 2.18 meter, holte 0.99 meter, zeiloppervlak 25.3 m2.

Identificatie
Titel
H. en U. Hoogeveen – Scheepsmodel van de fjouwer-acht (tjotter) Vrouwe Anna Beatrijs.
Objectnummer
FSM-1997-133
Trefwoorden
Scheepsmodellen, Tjotters
Materialen
eikenhout, hout, textiel
Hoogte
90.0 cm
Vervaardiging
Vervaardiger
Harmen Hoogeveen
Datering
1961 - 1980
Meer informatieMinder informatie