Naar overzicht
Bewaren
Delen
Dit object delen

Scheepsmodel van een gêrsboat.

Hans Bijl

Scheepsmodel van een Friese gêrsboat. Op spanten gebouwd. Schaal niet bekend. Het model heeft één mast. De zeilen zijn van witte katoen: een stagfok en een sprietzeil. Het voorschip en het achterschip zijn rond. De romp is opgebouwd uit een plat vlak dat naar voor en naar achter omhoogloopt en uit boorden van twee gangen. De bovenste gang is het terugvallende boeisel. Op de voorsteven is een metalen botteloef gemaakt. Daaraan is de voorstag en de fok bevestigd. Het schip is geheel open. In het voorschip en in het achterschip zijn derhalve de spanten te zien. De messelbank ligt op twee spanten en is aan de bovenkant verstevigd met kniestukken aan de uiteinden. In het achterschip is de bodem van het schip bedekt met buikdenning. Aan het boeisel hangen de zwaarden. Accessoires: twee roeispannen, een vaarboom, een uitzetter of fokkeloet (aan beide kanten een teen) en een hoosvat.
De gêrsboat is een Fries boerenbootje. De Friese boot is een platboomde boot met licht gebogen, sterk vallende voorsteven en een rechte steilstaande achtersteven. De kop en het achterschip zijn rond, maar sterk weggeveeegd. Het boord valt breed open tot aan het berghout. het boeisel valt binnenwaarts. De romp is gestrekt en heeft bijna geen zeeg. Op een kleine plecht na is de boot geheel open. Vroeger was de boot uitgerust met één smal zwaard. Later gebruikte men twee ronde, brede zwaarden. De gêrsboat is groter dan de wyldsjitter en vooral hoger. Ze ze zijn zeer eenvoudig: een vlak van één plank, daarop een zijkant van één plank (gang) en daarop het boeisel. De gêrsboat werd gebruikt door boeren voor het vervoer van kleinvee, melk en hooi. Ze waren getuigd met een sprietzeil. Ook konden ze worden geroeid of geboomd.

Identificatie
Titel
Scheepsmodel van een gêrsboat.
Objectnummer
FSM-K-025
Trefwoorden
Boatsjes, Boerenbootjes, Hooischuiten, Scheepsmodellen
Materialen
eikenhout, palmhout, hout
Hoogte
112.0 cm
Vervaardiging
Vervaardiger
Hans Bijl
Datering
1925 - 1950
Meer informatieMinder informatie