Waanzinnig! het buitengewone leven van Klaas Koopmans

19 november 2020 t/m 28 februari 2021

Waanzinnig! Het buitengewone leven van Klaas Koopmans
19 november 2020- 28 februari 2021

Klaas Koopmans heeft grote bekendheid verworven met zijn indrukwekkende landschappen en zijn indringende gestichtstekeningen die hij maakte tijdens opnames in psychiatrische instellingen. Vanaf 8 november is zijn werk te zien in Museum Dr8888. In deze tentoonstelling tonen we de hoogtepunten uit zijn oeuvre en geven we het veelbewogen leven van Klaas Koopmans kleur. Veel van de werken in de tentoonstelling worden voor het eerst aan een groot publiek getoond.

Nationaal en internationaal geroemd
Op 7 augustus 2020 was het precies 100 jaar geleden dat Klaas Koopmans werd geboren. Als lid van de kunstenaarsgroep Yn ’e line werkte hij in een lyrisch-expressionistische stijl en sloot hij aan bij landelijke en Vlaamse tijdgenoten. In tekeningen, etsen en schilderijen verbeeldde hij het Friese landschap. Zijn unieke kijk op het landschap is voor veel mensen in het hedendaagse Fryslân een bron van schoonheid en inspiratie. Naast zijn landschappen, wordt Koopmans nationaal en internationaal geroemd om zijn zgn. gestichtstekeningen. In verschillende psychiatrische instellingen waar hij tijdelijk verbleef, legde hij in simpele maar juist getroffen streken de kwetsbaarheid van de mens vast.

De wereld van de psychiatrie
De gestichtstekeningen van Klaas Koopmans worden in breder perspectief geplaatst door ze te tonen in combinatie met de krankzinnigentekeningen van Jan van Herwijnen en met recent werk van ‘de Panoramisten’, (ex-)psychiatrische cliënten c.q. kunstenaars te zien in de tentoonstelling Salon van Panoramisten. Met beide tentoonstellingen werpen we een blik op de wereld van de psychiatrie en kijken we naar de taboes van toen en nu.

Salon van de Panoramisten
Speciaal voor deze tentoonstelling maakten de Panoramisten tientallen schilderijen van een onbekende en inspirerende binnenwereld. De Panoramisten waren in 2018 betrokken bij het Culturele Hoofdstad-project InsideOut Panorama, onder leiding van kunstenaar Baukje Spaltro maakten ze community art: een beschilderd doek van ruim 37 meter lang. Salon van Panoramisten toont de vele talenten in de psychiatrie en laat zien waartoe (ex-)cliënten in staat zijn.

Wekelijks vlogs over Klaas Koopmans
Tijdens de tentoonstelling besteedt Tresoar, het Fries Historisch en Letterkundig Centrum in Leeuwarden, op digitale wijze aandacht aan Klaas Koopmans en het Fryslân van zijn tijd. In wekelijkse video-afleveringen vertelt Bert Looper, directeur van Tresoar, in korte colleges over man en werk, maar ook over het Fryslân van de jaren ’50 en ’60. De colleges worden gegeven met behulp van veel beeldmateriaal en ook worden locaties in Fryslân bezocht die voor het verhaal van belang zijn. Kijk voor de video-afleveringen op www.tresoar.nl of op de socialemediakanalen van Tresoar.

Bij deze tentoonstelling verschijnt ook het boek Klaas Koopmans. Op zoek naar de essentie dat o.a. in de museumshop verkrijgbaar is.

Kijk voor de meest actuele informatie over openingstijden, maatregelen en reserveringen op www.museumdrachten.nl.