Voorjaarsvakantie in teken van expo GIF

18 februari 2020 t/m 21 februari 2020 Natuurmuseum Fryslân

De voorjaarsvakantie staat helemaal in het teken van GIF, een super spannende tentoonstelling met heel veel levende giftige dieren. Je komt er van alles te weten over gif in de natuur en staat oog in oog met de gevaarlijkste dieren ter wereld! Speciaal voor de voorjaarsvakantie zijn er extra activiteiten: pitches, demo’s en een creatieve workshop. Ook Natuurmonumenten is een aantal dagen aanwezig met een activiteit over gif.

Pitches
Speciaal voor de vakantie zijn er pitches bij verschillende dieren in de tentoonstelling: studenten van Hogeschool Van Hall Larenstein vertellen een interessant verhaal met allerlei leuke weetjes over bijvoorbeeld een spin, slang of kikker.

Demonstraties
Daarnaast zijn er op vaste tijden demo’s bij te wonen over de werking van gif, de wijze waarop slangen eten en waarom een peper zo heet is.

*Hoe werkt gif?
In deze demo worden verschillende proefjes gedaan om de werking van gifstoffen in het lichaam van een prooi te demonstreren. De verspreiding van gif in het lichaam wordt getoond en een aantal functies van gifstoffen: het verteren van voedsel en het uitschakelen van een tegenstander of prooi. De prooi of tegenstander kan op verschillende manieren worden uitgeschakeld, er zijn gifstoffen die werken op de zenuwen en spieren en gifstoffen die werken op het bloed.

*Hoe eet een slang?
Veel slangen eten andere dieren, zoals kikkers, muizen, vissen of zelfs apen en krokodillen! Een slang eet die op zonder te kauwen. Die gaan in één keer naar binnen. Hoe kan een slang zulke grote prooien eten, prooien die bijna zo groot zijn als zichzelf?

*Waarom is een peper heet?
In deze demo wordt gekeken naar het gif in een peper. Waar dient het voor en waarom is een peper heet? Bezoekers kunnen verschillende pepers bekijken én proeven!

Creatieve workshop
In de voorjaarsvakantie gaan kinderen met beeldend kunstenaar Gea Boschma creatief aan de slag. Met ‘giftige’ materialen zoals juttersvondsten, plastic doppen, rietjes, papier, textiel en andere spullen gaan ze een giftig lichaamsdeel maken. Voor meer informatie www.gea-boschma.nl. Deze activiteit vindt drie middagen plaats tussen 13.00 en 17.00 uur.

De voorjaarsvakantie loopt van 15 februari tot en met 1 maart 2020. In deze periode is het Natuurmuseum dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur, dus ook op de maandagen. Van 18 t/m 21 februari geldt Help pake en beppe de vakantie door: op vertoon van pake of beppe (of andere volwassene) krijgen kinderen op deze dagen gratis entree.

Vanwege de drukte zijn er deze weken geen rondleidingen bij de Draak. Wilt u ook in de OnderWaterSafari, boek dan tijdig een ticket met tijdslot via het online ticketingsysteem op de website www.natuurmuseumfryslan.nl (dit is mogelijk vanaf de voorjaarsvakantie). Daar is ook meer informatie te vinden over activiteiten en tijden.