Voorjaarsvakantie: de T. rex en zijn oerpake

18 februari 2023 t/m 05 maart 2023 Natuurmuseum Fryslân

De voorjaarsvakantie staat traditiegetrouw in het teken van de actie ‘Help pake en beppe de vakantie door’. Ook vaste prik  is dat er veel extra activiteiten zijn. Zo kunnen kinderen de oerpake van de T. rex ontmoeten, meekijken bij het werk van een echte paleontoloog én allerlei dino-workshops doen.

Geologisch Weekend
De noordelijke vakantieweek start met het Geologisch Weekend op zaterdag 25 en zondag 26 februari. Speciaal voor dit weekend heeft de GEA-Kring Friesland de oerpake van de T. rex naar Leeuwarden gehaald: maak kennis met de sauriërs uit Winterswijk.

Zo’n 240 miljoen jaar geleden lag Winterswijk in een ondiepe zee die geregeld droog viel. De wereld zag er toen totaal anders uit. De steengroeve van Winterswijk, de enige plek in Nederland waar deze nog actief geëxploiteerd wordt, verteld daar meer over. Geologen vinden hier al tientallen jaren fossielen van sauriërs, de voorvader van dino’s als de T. rex. Deze vondsten wekken steeds meer de interesse van wetenschappers. In het Open Atelier is een kleine tentoonstelling te zien over deze sauriërs. De Werkgroep Muschelkalk uit Winterswijk geeft tekst en uitleg en laat zien hoe je de gevonden fossielen prepareert.

Tijdens het Geologisch Weekend laten leden van de GEA-Kring Fryslân zelf ook hun mooiste vondsten zien: mineralen, zwerfstenen en fossielen. Het is ook mogelijk om mineralen, fossielen of zwerfstenen te kopen. Verder worden er voor kinderen allerlei activiteiten georganiseerd, zoals fossielen hakken uit gips. Er geldt dit weekend een speciale entreeprijs van € 5,- p.p. (exclusief OnderWaterSafari). De sauriërs zijn ook na het Geologisch Weekend in het  museum te zien.

Ontmoet een dino-expert
Maandag 27 februari komt dino-expert Yasmin Grooters naar het museum om in het Open Atelier aan dinobotten te werken. Yasmin, die als paleontoloog verbonden is aan Naturalis Biodiversity Center, hielp mee bij de opgraving van een kudde Triceratops in Amerika. Kinderen mogen haar van alles vragen en ze vertelt graag over haar spannende werk.

Workshops
In de voorjaarsvakantie worden er verder verschillende workshops rond T. rex in Town georganiseerd, zoals dino’s schilderen en ‘Een Paleontowattus???’ over het werk van een dino-deskundige. Data en tijden zijn terug te vinden op de website.

In de voorjaarsvakantie 18 februari t/m 5 maart is het museum dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur, dus ook op de maandagen. Van dinsdag 28 februari t/m vrijdag 3 maart geldt de actie ‘Help pake en beppe de vakantie door’. Kinderen krijgen die dagen op vertoon van pake of beppe (of andere volwassene) gratis entree (exclusief OnderWaterSafari).