Tentoonstelling Uit het depot. Deel 2

31 januari 2024 t/m 15 mei 2024 Heerenveen Museum

Collectie in beweging
Met name de kunstnijverheidscollectie verdwijnt vaak voor de eeuwigheid in het depot. De tafels, kasten en andere meubels zijn simpelweg te groot om regelmatig te verplaatsen. Museum Heerenveen vindt dat zonde. Het museum is van mening dat de collectie zichtbaar moet zijn. Natuurlijk is de depotfunctie belangrijk, maar het depot mag geen permanente opslag zijn. Er moet beweging mogelijk zijn, waarbij collectiestukken in de vaste presentatie en objecten uit het depot elkaar afwisselen.

Met een collectie van ruim 16.000 objecten is het nodig om (soms harde) keuzes te maken, om de collectie op orde te houden. Stukken die we nooit tentoonstellen en die geen duidelijke aantoonbare link hebben met het verhaal hebben geen (semi)permanente plek meer in de openbare collectie. Wij zullen daarom afscheid nemen van een groot deel van onze kunstnijverheid.

Objecten aanraken
Voor we afscheid nemen van de objecten laten we ze graag nog een keertje zien. En dat niet alleen, je mag voor deze ene keer sommige objecten in de tentoonstelling ook aanraken.

Nu een groot deel van de kunstnijverheidsobjecten van Museum Heerenveen wordt ontzameld, verliezen deze objecten hun museale functie weer. Wat doet dat met de waardering ervan? Ervaar welk effect deze objecten op jou hebben. Durf jij plaats te nemen aan de burgemeesterstafel, een brief te schrijven aan een historische secretaire, nuttige handwerken aan elkaar te naaien met een antieke naaimachine en het servies uit de kast te trekken? Of bewonder jij als museumbezoeker de objecten liever op een afstandje, zoals gebruikelijk is in het museum?

De tentoonstelling Uit het depot, deel 2 is een vervolg op de tentoonstelling Uit het depot, die in 2019 te zien was in Museum Heerenveen. Uit het depot, deel 2 is te zien in Museum Heerenveen van 27 januari tot en met 20 mei 2024.