Tentoonstelling Koele Wateren, Schatten uit het Rijks

04 juli 2020 t/m 25 oktober 2020

Van 4 juli 2020 t/m 25 oktober 2020 is de tentoonstelling Koele Wateren te zien in Gemeentemuseum het Hannemahuis in Harlingen. De tentoonstelling is een oogstrelende selectie van veertig schilderijen uit de collectie van het Rijksmuseum. Vier eeuwen kunst met water in de hoofdrol als vriend én vijand. In een levendige havenstad als Harlingen, mag je deze expositie niet missen.

Naast de schilderijen wordt in de tentoonstelling een link gelegd met de toekomst. Wat gebeurt er als de zeespiegel 6 meter stijgt en hoe ziet Nederland er over 200 jaar uit?

Water als vriend én vijand
Van de vier elementen – aarde, water, lucht, en vuur – is het element water het meest kenmerkend voor Nederland. Nederland ligt in de laagste delta ter wereld. De grote rivieren, de ligging aan zee en 18.000 km dijken die het water moeten keren bepalen het Nederlandse landschap. Water is zowel vriend als vijand. De Nederlanders verdienen er hun brood mee. Ze hebben er oorlogen op uitgevochten, maar moeten zich er ook tegen beschermen. Schilders hebben het water door de eeuwen heen op vele manieren vastgelegd.

Verborgen parels
De vijf musea hebben voor Koele Wateren in de collectie van het Rijksmuseum gezocht naar verborgen parels waar het water bijna letterlijk vanaf druipt. En met succes! Zo zijn relatief onbekende werken te zien van bekende schilders als Willem van de Velde, Jan van Goyen, Salomon van Ruysdael, Hendrik Willem Mesdag, Jacob Maris en Isaac Israëls. De geselecteerde werken dateren uit de 17e, 18e en 19e eeuw.
Het oudste werk in de expositie is uit 1630, geschilderd door Arent Arentsz. Topstukken zijn onder andere De Rede van Enkhuizen (1654-1708) van Abraham Storck, Riviergezicht bij Deventer (1654) van Salomon van Ruysdael, Riviergezicht bij winter (1655-1660) van Aert van der Neer, Nederlandse schepen op de rede van Texel (1671) van Ludolf Bakhuysen,  Vissersschepen op het strand (1835) van Wijnand Nuijen, Trekvaart (1860-1888) van Anton Mauve en Schelpenvissen (1885) van Jacob Maris.

De vaste selectie van veertig werken uit het Rijks wordt door het Hannemahuis aangevuld met werken uit de eigen collectie. Gekozen is voor een sfeervol wintergezicht door P. Dijkstra uit 1823, enkele schilderijen van de Harlinger zeeschilder Nicolaas Baur (1767-1820) en een schilderij van een vissersschip op de Zuiderzee door Rein Miedema (1835-1912).

Bij Koele Wateren hoort een Podcatcher, als aanvulling op en verdieping van de tentoonstelling. Helemaal leuk is de nieuwe toevoeging bij deze tentoonstelling: een speciale, ‘koele’ audiotour voor kinderen, met een verhalenverteller, kinderliedjes en kijkopdrachten.

Publicatie en animatiefilms
Voor de catalogus van Koele Wateren schreef professor dr. James Kennedy (hoogleraar moderne Nederlandse geschiedenis aan de Universiteit van Utrecht) het essay over water en de Nederlandse identiteit. Vanzelfsprekend zijn in de publicatie alle getoonde werken te zien.

De samenwerkende musea kijken bij Koele Wateren niet alleen achteruit, maar ook vooruit. Zij hebben LOLA Landscape Architects uit Rotterdam gevraagd wat een zeespiegelstijging van 6 meter voor gevolgen kan hebben. Het resultaat is een heel nieuwe kaart van Nederland, waarbij West-Nederland grotendeels onder water staat. Dit betekent dat Nederland moet omdenken. Ook de vijf steden waarin de organiserende musea van liggen. Metropolisfilm uit Utrecht visualiseerde voor elke stad de kansen en bedreigingen. Harlingen wordt een superterp en verdwijnt dus niet onder water…

Samenwerking

Het Rijksmuseum en de stichting De Vijf Samenwerkende Musea in Nederland (M5) (Westfries Museum, Hoorn, Stedelijk Museum Zutphen, Museum het Markiezenhof in Bergen op Zoom, Museum Gouda en gemeentemuseum het Hannemahuis in Harlingen) zijn in 2017 een samenwerking voor acht jaar aangegaan voor een ambitieuze reeks reizende tentoonstellingen. De vier elementen aarde, water, lucht en vuur staan hierin centraal en zijn vertaald naar de tentoonstellingsreeks Lage Landen (geweest), Koele WaterenHoge Luchten en Hete Vuren.

Samenwerking met Natuurmonumenten
M5 werkt ook samen met Natuurmonumenten, een zeer belangrijke organisatie die een deel het Nederlandse landschap beheert.
Leden van Natuurmonumenten krijgen op vertoon van hun lidmaatschapskaart 50% korting op de aanschaf van de tentoonstellingscatalogus van Koele Wateren.

Aanvullende informatie
Kijk voor meer informatie over Koele Wateren, de tentoonstellingsreeks en het programma van elk museum op www.schattenuithetrijks.nl

Aanvullende informatie over toegangsprijzen, openingstijden, het vooraf reserveren van entreekaarten en eventuele aanvullende activiteiten in Gemeentemuseum het Hannemahuis vind u op de website www.hannemahuis.nl