STOF tot NADENKEN in Museum Opsterlân

05 juli 2020 t/m 06 september 2020

Zestien Nederlandse kunstenaars die zich hebben laten inspireren door één of meerdere objecten uit de textielcollectie van het museum tonen hun werk in de expositie Stof tot Nadenken.

Aanleiding voor de expositie was de wens om de uitgebreide textielcollectie van het museum, dat al jaren in depot bewaard wordt, onder de aandacht te brengen. Om een relatie te leggen tussen verleden en heden werden kunstenaars benaderd met de vraag zich te laten inspireren door objecten uit het textieldepot.

De kunstenaars kozen kledingstukken, stoffen, merklappen, stoplappen, accessoires en motieven waarmee ze, elk op eigen wijze en in hun eigen vakgebied, aan de slag gingen. Voor een aantal kunstenaars waren de objecten aanleiding om te spelen met vormen, materialen en thematiek. De inspiratiestukken worden in de expositie getoond.

Ook de lockdown in verband met het coronavirus had invloed op het werk. Antoinette Cremers heeft in de coronatijd een aantal gedichten geschreven en met lavendel op transparante chiffonzijde gedrukt: ‘Het ruikt heerlijk, geeft troost, is zacht en je mag het aanraken’.

Louise Verhoef koos een herenjasje van spiegel damast, gevoerd met wol en linnen. Dit kledingstuk bracht haar op het thema ‘Identiteit’. Al geruime tijd houdt het thema “mensen in isolement in een verstedelijkte omgeving” haar bezig. Dit onderwerp werd door de coronacrisis extra actueel. In haar schilderijen wordt het museumstuk getoond door een vrouwelijk naaktmodel en de naaktheid is hier en daar subtiel te zien.

Wietske Lycklama à Nijeholt heeft zich laten inspireren door de sfeer en historie van de verschillende vitrines op de tweede verdieping van het museum. Met deze sfeerimpressies in mijn hoofd is Wietske aan het werk gegaan met materialen en beelden die voor haar gevoel de sfeer van dit rijke verleden weergeven. Hierdoor ontstond een Amazone op een paard, vanuit een hedendaagse blik op de museumcollectie. De Amazone kijkt met respect naar het verleden en stapt trots en fier naar het heden.

Voor de leden van kantklosgroep Kanteon waren zowel de beugeltassen als de bloemmotieven in diverse stukken aanleiding om vanuit hun vakmanschap in het kantklossen aan het werk te gaan.

De zestien kunstenaars zijn: Antoinette Cremers, Alie Popkema, Carola Mokveld, Corry Hofstee, Ditte Velink, Doorlene van Tienoven, Ina Zijp, Ineke Carolus, Lia van de Zande, Louise Verhoef, Magda ten Hoope, Marian Naron, Marjo van de Kuit, Ria Dokter, Riet Delescen en Wietske Lycklama à Nijeholt.