Stadhuis- en Oldehove Tour, Bijeenkomst NGV, Walk of Fame, Highlights Tour en het leven en werk van Eelke Jelles Eelkema

13 april 2018 t/m 15 april 2018 Historisch Centrum Leeuwarden

Vrijdag 13 april Stadhuis Tour

Rondleiding 18de eeuws stadhuis en stadswandeling naar HCL.

Start: 14.00 uur, Stadhuis. Kosten 3,50 E. Opgave vooraf verplicht via historischcentrum@leeuwarden.nl of 058-2332350.

Zaterdag 14 april Oldehove Tour

Wandeling langs bijzondere plekken in noordelijke binnenstad, incl. toegang Oldehove.

Start: 13.15 uur, HCL. Kosten 3,50 E. Opgave vooraf aanbevolen.

Zaterdag 14 april BIJEENKOMST NGV

Nederlandse Genealogische Vereniging (NGV), afd. Fryslân, met korte lezingen, o.a. over de Sixmagrafkelder te Huizum.

Plaats: HCL. Aanvang: 13.30 uur. Organisatie: NGV i.s.m. HCL. Toegang: gratis

Zaterdag 14 april Walk of Fame

Wandeling langs sporen van Mata Hari, M.C. Escher, Saskia van Uylenburgh e.a. Leeuwarder beroemdheden.

Start 14.00 uur, HCL. Kosten 3,50 E. Opgave vooraf aanbevolen.

Zaterdag 15 april Highlights Tour

Wandeling langs Princessehof, Waag, Grote Kerk e.a. historische highlights in binnenstad, incl. gratis toegang Pier Pander Tempel.

Start: 13.15 uur HCL, kosten 3,50 E. Opgave vooraf aanbevolen.

Zondag 15 april LEVEN EN WERK VAN EELKE JELLES EELKEMA

De doof geboren Henk Betten werkt al jaren aan de biografie van Eelke Jelles Eelkema (1788-1839). Deze eveneens dove kunstschilder is geboren en getogen in Leeuwarden. Hij verbleef verder in Groningen, Haarlem en Amsterdam en maakte reizen naar Engeland, Frankrijk en Italië. Zijn stillevens hangen o.a. in het Rijksmuseum te Amsterdam. Betten doet zijn verhaal met behulp van een doventolk. Activiteit ter gelegenheid van Lân fan Taal.

Plaats: HCL. Aanvang: 14.00 uur. Organisatie: HCL. Toegang: gratis.

Het HCL, alsmede de Oldehove, Paviljoen Liwwadders (in de Noorderstadsgracht) en het Pier Pander Museum zijn ook dat weekend open (van 13.00 – 17.00 uur). In het HCL is dan o.a. de tentoonstelling Leeuwarden de mooiste stadsgezichten 1600 tot nu te zien.