Sjoerd Huizinga – De grote oonbekennde van Yn’e line

04 juni 2020 t/m 25 oktober 2020

Met de tentoonstelling Sjoerd Huizinga, de grote onbekende van Yn ‘e line breken we een lans voor Sjoerd Huizinga, de minst bekende maar tegelijkertijd de meest experimentele van de Friese kunstenaarsgroep Yn ‘e line. Het werk van Huizinga wordt gekenmerkt door het experiment en zijn stijl is niet vast te pinnen op één bepaalde kunststroming. Deze experimenteerdrift in combinatie met zijn onderzoekende houding loopt als een rode draad door deze tentoonstelling.

De tentoonstelling van zo’n 75 werken is grotendeels op thema ingericht, met hier en daar een afwijkend werk om de aandacht van de bezoeker te vestigen op de buitengewone kwaliteiten van Huizinga.  Zo zijn er veel landschappen en dorpsgezichten te zien, maar ook (zelf)portretten en stillevens maken deel uit van de expositie. Een zaal is gewijd aan de schilderijen die gemaakt zijn als uitvloeisel van een reis naar Suriname die Huizinga in de jaren zestig ondernam.

Bij de tentoonstelling over Sjoerd Huizinga verschijnt bovendien het boek Sjoerd Huizinga, de avonturier van Yn ‘e line van journalist Dirk van Ginkel die o.a. verkrijgbaar is in onze museumshop. Daarnaast is in Galerie Jan Reinder Adema in Damwoude een verkoopexpositie met werken van Sjoerd Huizinga (www.janreinderadema.nl).

Kijk hier voor meer informatie over reserveringen, (aangepaste) openingstijden en aangescherpte huisregels.