Quilts. Kunstwerken van textiel, gemaakt met passie en vol symboliek

24 mei 2023 t/m 25 juni 2023

Van 24 mei 2023 tot en met 25 juni 2023 is er in ’t Andere Museum van Oldtimer tot Kant, gevestigd in pakhuis koophandel aan de oostersingel 8 te Leeuwarden een nieuwe tentoonstelling te bezichtigen:

‘Quilts’

Kunstwerken van textiel, gemaakt met passie en vol symboliek

Een tentoonstelling waar de verschillende aspecten van quilts aan Te zien op de tentoonstelling:

Over de tentoonstelling
Quilten is een bezigheid die dames verbindt waarin hun gevoelens tot uiting gebracht kunnen worden. Zij worden met passie en gedrevenheid gemaakt.

Tegenwoordig worden ook vaak quilts gemaakt met een bepaalde bedoeling . Een voorbeeld hiervan zijn de ‘troostdekentje” Deze worden door dames gemaakt en geschonken aan ouders die een kindje hebben verloren.

Op de tentoonstelling worden verschillende quilts getoond met het verhaal erbij over de maakster en de bedoeling van de quilt.

Onder een quilt verstaan we een doorgestikte deken. Het wordt gemaakt van drie lagen textiel, die op elkaar genaaid worden door middel van quilten. De top (bovenste laag) kan een hele lap stof zijn of patchwork. Het woord quilt is afgeleid van het Latijnse cuchia, dat gevulde zak betekent. Via de Franse woorden couette en cuile werd dit later quilt. Patchwork is een handwerktechniek waarbij lapjes katoenen stof van verschillende kleuren, dessins en vormen en grootte aan elkaar genaaid worden. Hierdoor ontstaan ontelbare mogelijkheden zodat het originele eindproduct vaak een waar kunstwerk is geworden.

De quilt heeft in Europa lange tijd de functie gehad van deken. Pas in de 19 de eeuw werd het maken van quilts met patchwork populair Dit nam weer af door de opkomst van de textielindustrie. In de negentiende eeuw namen emigranten uit Europa de quilttechnieken mee naar Amerika waar quilt heel populair werd. Het duurde tot de jaren zeventig van de vorige eeuw dat het quilten vanuit Amerika weer terugkwam naar Europa en nu tegenwoordig door velen weer wordt beoefend.
De wandkleden uit Peru zijn een verhaal apart en geven een weerslag van de geschiedenis van de Inca bevolking weer. In deze wandkleden  komen spirituele uiting.

De tentoonstelling is te zien vanaf 24 mei tot 25 juni 2023  in het andere museum van oldtimer tot kant, Oostersingel 8 te Leeuwarden

Het museum is goed te bereiken vanaf het NS-station Leeuwarden. Lopend ongeveer 15 minuten. Per bus, stadslijndienst 8, uitstappen bij de halte Oosterkade (Vlietsterbrug). Komt u met de auto volg dan de borden van de parkeergarage Hoeksterend. Vanuit hier is het enkele minuten lopen. Parkeren kan ook bij het museum, hier geldt de blauwe zone.

Openingstijden ‘t Andere Museum, Oostersingel 8 Leeuwarden:
Woensdag t/m zondag van 13.00 – 17.00 uur. In juli, augustus en september ook op dinsdag open van 13.00 – 17.00 uur.
Groepen op afspraak.

In het andere museum van oldtimer tot kant is veel te zien. Het museum omvat een collectie oldtimers, meccano, radio’s, fototoestellen en een grootspoortreinbaan. Tevens is er een collectie textiel omvattende kant, kant materialen merklappen en naaigerei. De 18e -eeuwse stijlkamer gewijd aan Maria Louise van Hessen-Kassel, laat u de 18e -eeuwse kanten zien die ook zij aan haar kleding droeg. Tevens is de tentoonstelling over het leven van Mata Hari ook nog te zien in het museum.