Overzichtstentoonstelling Heit van Ús Mem, G.J. Adema (1898-1981), schilder en beeldhouwer bij Tresoar, Pier Pander Museum en Fries Landbouwmuseum

04 juni 2016 t/m 25 september 2016 Tresoar

Deze zomer zal voor het eerst een overzichtstentoonstelling te zien zijn over het leven en werk van de schilder en beeldhouwer G. J. Adema.

Gerhardus Jan Adema (Franeker, 26 december 1898 – Leeuwarden, 15 december 1981) is vooral bekend als de maker van Ús Mem, waarschijnlijk het bekendste standbeeld van Fryslân dat in 1954 op het Zuiderplein in Leeuwarden werd geplaatst in opdracht van het jubilerende Friesch Rundvee Stamboek. Adema heeft veel meer beelden gemaakt. Deze zijn op verschillende plaatsen in Fryslȃn en ook daarbuiten terug te vinden. Daarnaast schilderde en tekende hij ook, vooral paarden, maar ook portretten en landschappen.

Door familie en kennissen van Adema is het initiatief genomen voor een overzichtstentoonstelling en de samenstelling van een boek. Dit initiatief is opgepakt door het Fries Landbouwmuseum, het Historisch Centrum Leeuwarden en Tresoar. In de zomermaanden zijn er drie afzonderlijke tentoonstellingen in deze instellingen. In het Fries Landbouwmuseum in Earnewâld worden vooral schilderijen van paarden en koeien getoond. In het Pier Pander Museum in de Prinsentuin van Leeuwarden zijn beeldhouwwerken te zien. In Tresoar is een algemene overzichtstentoonstelling van het leven en werk van Adema te bekijken.

De exposities zijn te zien van 4 juni t/m 25 september 2016 op de volgende locaties:
Tresoar, Boterhoek 1, Leeuwarden (www.tresoar.nl)
Pier Pander Museum, Prinsentuin 1b, Leeuwarden (www.pierpander.nl)
Fries Landbouwmuseum, Koaidyk 8b, Earnewâld (www.frieslandbouwmuseum.nl)

Voor openingstijden van de diverse locaties zie de respectievelijke websites.