ontbijtgens en banketgens om van te watertanden

10 maart 2019 Fries Museum

In de Gouden Eeuw beleefde de productie van stillevens in Nederland en Vlaanderen een hoogtepunt. Tijdens de aankomende editie van de Museum Universiteit op zondag 10 maart a.s. vertelt kunsthistoricus Manon Borst over Ontbijtgens en Banketgens: artistieke composities van bepaalde lekkernijen op smakelijk gedekte eettafels.

Je krijgt honger als je ernaar kijkt, de virtuoos geschilderde zeventiende-eeuwse stillevens met verse oesters, brood en dampende pastei. Hoe ontstond dit specifieke genre schilderijen en waarom waren juist deze schilderijen zo populair in de Gouden Eeuw?

Manon Borst
Manon Borst is kunsthistoricus en directeur van Museum Martena, sinds 2006 het stadsmuseum van Franeker gevestigd in de Martenastins (1506), het prachtige stadskasteel in het centrum. Manon Borst studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en is bestuurslid bij de Academie van Franeker.

Datum: 10 maart 2019
Tijd: 11.30 – 12.30
Locatie: Fries Museum, Wilhelminaplein 92 Leeuwarden
Voertaal: Nederlands
Tickets: gratis
Opgeven kan via deze link

De Museum Universiteit wordt georganiseerd door RUG/Campus Fryslân in samenwerking met het Fries Museum en Tresoar.

De lezing is gratis bij te wonen, in verband met een beperkt aantal zitplaatsen verzoeken wij u wel een kaartje te reserveren.