Onderweg – De reis van het linnen

29 juni 2019 t/m 09 augustus 2019 Tresoar

Van 29 juni t/m 9 augustus is in de expositieruimte van Tresoar de tentoonstelling ‘Onderweg’ te zien, met kunstwerken op historische linnen doeken.

Vanuit Noord-Duitsland vertrokken in de 18e, 19e en 20e eeuw zogenaamde Hollandgangers naar Noord-Nederland. Deze ‘hannekemaaiers’ werkten in de zomer als seizoenarbeiders in de landbouw. Ze hadden als handelswaar rollen textiel bij zich, vandaar dat ze in het Fries ‘lapkepoepen’ werden genoemd.

In 2012 kocht Hennie DijkStel een oude rol linnen in het Stadtmuseum in Quakenbrück. De rol stof werd in stukken geknipt en uitgedeeld aan kunstenaars die wonen langs de route die de Hollandgangers ooit liepen. De opdracht aan deze kunstenaars was: bewerk de lap op je eigen manier. Laat je inspireren door verhalen over Hollandgangers, over duurzaam linnen of de economische vluchtelingen in onze eeuw. Geef – zoals in de vorige eeuwen gebruikelijk was – het verhaal door, zonder sociale media, maar van hand tot hand en van mond tot mond. Bekijk wat deze kunstwerken teweeg brengen. Ervaar de reis van het linnen.

De expositie is geopend van maandag t/m zondag van 11.00 tot 17.00 uur.

De toegang is gratis.