Nieuwe voorjaarsreeks Museum Jeugd Universiteit

19 februari 2023 t/m 21 mei 2023 Tresoar

In het voorjaar van 2023 starten het Fries Museum, Keramiekmuseum Princessehof, Dbieb en Tresoar weer met de Museum Jeugd Universiteit. Vier interessante hoorcolleges voor kinderen van 8 tot 12 jaar, met als thema: Feest!

Van een verjaardagsfeestje tot Ketikoti en van carnaval tot Chinees nieuwjaar: in Nederland worden ontzettend veel verschillende feesten gevierd. Wat betekenen al die feesten eigenlijk? Waarom worden ze gevierd en door wie? En, hoe vierden Griekse en Romeinse kinderen hun verjaardagsfeestje vroeger? In deze collegereeks van de Museum Jeugd Universiteit ontdek je meer over de verschillende feesten en feestvierders in Nederland. De colleges sluiten aan op de tentoonstelling Feest!, t/m 20 augustus 2023 te zien in Keramiekmuseum Princessehof.

De colleges worden bij de vier deelnemende instellingen gehouden. De kosten bedragen 20 euro voor de gehele reeks.

Datum: 19 februari 12.30 -13.30. Kan mijn verjaardag een nationale feestdag worden? – Irene Stengs. Locatie: Dbieb.

Datum: 19 maart 12.30 -13.30. Van je kinderfeestje tot het Indonesische Selematan. – Museumdocent van Keramiekmuseum Princessehof. Locatie: Princessehof.

Datum: 16 april 12.30 -13.30. Hoe vierde je feest in de Oudheid? – Frederiekje de Jongh. Locatie: Tresoar.

Datum: 21 mei 12.30 -13.30. Wat vier je met Ketikoti? – Leo Balai. Locatie: Fries Museum.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk het volledige programma en schrijf je in op: https://www.museumjeugduniversiteit.nl/collegereeksen/feest/