Museumweekend rond ‘de gouden stoomfluit’

08 april 2017 t/m 09 april 2017 Museum Hert fan Fryslân

Het thema van de landelijke museumweek is dit jaar ‘Ons echte Goud’. Tal van musea doen hieraan mee met hun eigen ‘pronkstuk’. In museum ‘Hert fan Fryslân’ in Grou (www.museumhertfanfryslan.nl) is dat natuurlijk de stoomfluit van de Halbertsmafabrieken. Deze toevallig ook ‘goud’-kleurige stoomfluit heeft met zijn indringende geluid zo’n honderd jaar lang het dagritme in Grou bepaald: ’s morgens bij aanvang van het werk, bij de pauzes overdag en bij sluiting van de fabriek. De stoomfluit, die altijd al onderdeel uitmaakt van de vaste expositie, staat momenteel in een bijzonder licht. In de tijdelijke expositie (t/m 10 september) ‘Habertsma Hou(d)t Grou op Stoom’ over de stoom- en krachtinstallaties in ‘It Houtsjefabryk’ vormt hij een markant object, waarvan het geluid te horen is. Tijdens het museumweekend op 8 en 9 april kan iedereen dit alles komen bekijken: de entree van het museum is beide dagen (13.30 – 17.00 u.) voor iedereen slechts 1 euro.