Maand van de Geschiedenis (Oktober)

01 oktober 2019 t/m 31 oktober 2019

Oktober is de Maand van de Geschiedenis (MvdG), het grootste geschiedenisevenement van Nederland. Samen met 35 partnerorganisaties en meer dan duizend culturele instellingen boekhandels en bibliotheken brengen we geschiedenis onder de aandacht bij miljoenen Nederlanders.

Geschiedenis is altijd aanwezig, maar moet wel verteld, aangevuld, genuanceerd en gedeeld worden. Vanuit het verleden kun je het heden beter begrijpen en zo ook een beter begrip vormen van jezelf, je eigen achtergrond of omgeving. Begrip leidt tot inzicht, nuancering en mogelijk een andere kijk op de wereld. Daarom vinden wij het belangrijk om één maand in het jaar geschiedenis extra aandacht te geven. Zo laten we je gisteren ontdekken om vandaag te begrijpen.

Thema 2019: Zij/ Hij

Honderd jaar nadat Nederlandse vrouwen actief kiesrecht verkregen, gaan wij op zoek naar alternatieve visies op bestaande verhalen. Want een completer beeld leidt tot nieuwe inzichten en brengt veelzijdigheid in onze blik op verleden én heden. Het vrouwelijk perspectief staat voorop, maar er is ruimte voor al het andere. Van heksenvervolgingen tot de moedermavo en van Jacoba van Beieren tot Saartjie Baartman: oktober 2019 draagt het thema Zij/Hij.

Fryslân

Ook in Fryslân is er tijdens de maand vanalles te doen.  Zo heb je de nacht van de nacht in Leeuwarden (26 oktober), lezingen, speciale rondleidingen, Dag van de Leeuwarden Archeologie en exposities (Gevangen vrouwen – Blokhuispoort). Verder komen de essayschrijvers van de MvdG naar Museum Heerenveen. Het essay sluit aan op het landelijke thema.

Kijk voor meer activiteiten in Fryslân op de website

Bron: Maand van de Geschiedenis 2019