Maak een wandeling met een stinzenplanten zoekkaart en bezoek een expositie

14 april 2018 t/m 15 april 2018 Museum Dekema State

Men kan met een stinzenplanten zoekkaart een wandeling maken door de tuin en het bos. Ook is het mogelijk de expositie over de schilder Willem Bartel van der Kooi te bezoeken.

Expositie: Willem Bartel van der Kooi, schilderijen en tekeningen

Naast het aanwezige werk (7 portretten) op Dekema State is er ook een aantal tekeningen te zien. Naar het tekenwerk ging zijn hart uit. Het is bijzonder dat we dit tekenwerk kunnen laten zien want het wordt zelden tentoongesteld. Dankzij de geweldige medewerking van het Fries Museum en Museum Martena in Franeker zijn we in staat dit prachtige werk te tonen. Ook is er werk te bewonderen van zijn leerlingen. Ter gelegenheid van de expositie verschijnt boekje waarin uitgebreid wordt verteld over het leven en het werk van Van der Kooi en zijn leerlingen.

Willem Bartel van der Kooi werd geboren in 1768, 250 jaar geleden, in Augustinusga in een welgesteld milieu. Al op jonge leeftijd openbaarde zich zijn talent. Zijn vader liet hem tekenlessen volgen. Na 1783 ging hij in de leer bij verschillende leermeesters, waaronder H.W. Beekkerk, die les gaf in onder andere landschap schilderen.

Zijn opdrachten kwamen vooral uit kringen van welgestelde families, Franeker professoren en kunstvrienden uit Amsterdam. Toen hij portretten schilderde van B.W. van Welderen baron Rengers en diens echtgenote was zijn naam als portretschilder gevestigd. Naast zijn schilderwerk bleef hij vanaf 1826 tot zijn dood in 1836 tekenles geven in een lokaal onder de Nieuw Toren in Leeuwarden.

Willem Bartel van der Kooi wordt gerekend tot de grootste portretschilders van de 19de eeuw.

De muziek wordt op beide dage verzorgd door Nico Gramberg.
Op zondag 15 april eindigt na 15:00 uur een oldtimerrit bij Dekema State.