Lunchlezing Willem Bruls – ‘De verleiding van Venetië, 400 jaar opera in de lagunestad’

19 december 2019 Tresoar

​In deze lezing vertelt Willem Bruls over de geschiedenis van 400 jaar opera in Venetië. Het genre ontstond eind zestiende eeuw in Italië, maar zou pas in de loop van de zeventiende eeuw zijn eigenlijke vorm krijgen. Dat gebeurde in Venetië, met componisten als Monteverdi en Cavalli. Deze traditie werd een eeuw later voortgezet door Vivaldi, die werkte in een stad met zo’n zeven operahuizen. Venetië was het onbetwiste culturele en muzikale centrum van Europa. En dat niet alleen, men ging er ook naartoe voor de bevrediging van de zinnen. Opera vormde een spiegel van dat verlangen. In de negentiende eeuw veranderde dat allemaal. Venetië leek verloren te gaan in een economische malaise en politiek nationalisme. Maar de stad bleef een metafoor voor verbeelding en verlangen. Met Rossini, Verdi en Wagner, die er werkten, werd de traditie voortgezet. Zelfs in de twintigste eeuw bleef de stad op deze wijze fascineren. Waar anders hadden de novelle, de film en de opera van Dood in Venetië kunnen ontstaan?

​Elke derde donderdag van de maand organiseren Tresoar en De Culturele Onderneming een lunchlezing in Leeuwarden. Maak kennis met allerlei boeiende nieuwe ontwikkelingen en onderzoeken van universiteiten, hogescholen en andere organisaties in Friesland.

De lezing begint om half 1 en duurt ongeveer 45 minuten tot een uur. De toegang is gratis. Bij het aanmelden kun je aangeven of je ook gebruik wilt maken van de lunch voorafgaand aan de lezing (2 broodjes + 1 consumptie, aanvang 12.00 uur). De kosten hiervoor zijn 4 euro, te betalen bij aanvang.

AANMELDEN >>>