Lezing 14 april: De Veilingmeester Vertelt

14 april 2016 Heerenveen Museum

Stel: Je gaat kleiner wonen en je kinderen hebben al tijden geleden aangekondigd dat ze aan je verzameling lokeenden geen boodschap hebben noch aan die Märklintrein! Wat doe je dan? Naar de veiling brengen natuurlijk! Maar hoe gaat dat veilen eigenlijk? Veilingmeester Machiel Dijkstra van Veilinghuis Old Fryslân neemt u mee naar de wondere wereld van het veilinghuis.

Wanneer:

Donderdag 14 april om 10:00 uur in het Kunstcafé van het Heerenveen Museum.

Veilen: Hoe heurt het eigenlijk?

Als je op een kijkdag in een veilinghuis rondloopt, blijken je ideeën over de waarde van dat wandbord een tikkeltje anders te liggen. Hoe kan dat nu? Is de veilingwereld aan mode onder hevig? Is er teveel van alles? Bepaal je zelf wat je voor je de bloedkoralen ketting van je moeder wilt hebben of bepaalt de veilingmeester de prijs?

Stel dat u iets wilt kopen, hoe gaat het dan met bieden? Hoe zit het met de niet verkochte spullen, wat gebeurt daarmee? Kun je wat je gekocht hebt ook direct mee naar huis nemen? Veilingmeester Machiel Dijkstra van Veilinghuis Old Fryslân geeft u een idee van wat er zich zo afspeelt in hoofden van kopers en verkopers op een veiling.

veilinghuis