Lest we forget… – De luchtoorlog boven Friesland, 1939-1945

09 april 2016 t/m 04 juni 2016 Tresoar

Tussen 1939 en 1945 werd boven Friesland een felle luchtstrijd uitgevochten. Geallieerde bommenwerpers kozen de provincie in veel gevallen als aanvliegroute naar de Noord-Duitse industrie- en havensteden. De Luftwaffe opereerde sinds de zomer van 1940 vanaf het vliegveld Leeuwarden om de vijandelijke vliegtuigen te onderscheppen.
In Friesland en de aangrenzende gedeelten van de Noordzee, de Waddenzee en het IJsselmeer stortten zo’n zeshonderd vliegtuigen neer. De strijd eiste aan Duitse en geallieerde zijde bijna tweeduizend levens. Vele honderden vliegeniers raakten gewond. Op de grond vielen ook burgerslachtoffers door bombardementen en beschietingen van treinen, trams, auto’s en schepen.
De Stichting Missing Airmen Memorial Foundation (SMAMF) verricht al tientallen jaren historisch onderzoek naar de luchtoorlog boven Friesland. De Stichting heeft de afgelopen jaren meerdere monumenten en informatiepanelen opgericht en onderhoudt actief contacten met vliegeniers en hun nabestaanden.

Vanaf 9 april tot en met 4 juni is in Tresoar de door de SMAMF samengestelde tentoonstelling “Lest we forget… – De luchtoorlog boven Friesland 1939-1945” te zien, die onder meer de rol van de Fliegerhorst Leeuwarden, de luchtverdediging en de luchtbescherming belicht. Een aantal gedenkpanelen waaraan de SMAMF sinds 2008 heeft meegewerkt is in de expositie te zien, evenals persoonlijke voorwerpen van de Canadese piloot Owen Donald Lewis die op 16 december 1943 neerstortte bij Wytgaard.

In het kader van de expositie houdt de SMAMF op woensdagvond 13 april om 19.30 in Tresoar een lezing over de luchtoorlog. Kosten 5 euro, inclusief koffie of thee.
Op 21 mei zal een fietstocht worden gemaakt langs een aantal locaties in Leeuwarden die in de luchtoorlog een rol hebben gespeeld.

Opgave voor lezing en/of fietstocht graag via Info@Tresoar.nl of telefonisch via 058-7890792 / 7890740.

Meer informatie over de tentoonstelling, de activiteiten en het werk van de Stichting, is te vinden op de website www.luchtoorlogfriesland.nl en op de website van Tresoar https://www.tresoar.nl/Pages/Tentoonstellingen-in-Tresoar.aspx