Koninklijk Eise Eisinga Planetarium – Goede buren

15 november 2019

Maak 15 november kennis met Hiltje Fogteloo, de laatste nazaat van Eise Eisinga die nog in het Planetarium woonde, en met haar buren, Nicolaas Adema en Alida van Balen.
Tegenwoordig vormen hun huizen samen één museum, maar zo’n 100 jaar geleden was daarvan nog lang geen sprake. Verhalenvertellers Sietske Keulen en Paul de Haas brengen Hiltje, Nico en Alida voor u tot leven.

Sietske Keulen vertelt over Hiltje Fogteloo, achterkleindochter van Eise. Opgegroeid in het Planetarium werd ze na de dood van haar moeder Jeltje conservatrice. De ongehuwde Hiltje deed dit bijna 25 jaar lang, tot ze niet meer kon.
Hoe voelt het om in een planetarium te wonen en mensen uit heel Nederland en verder weg rond te leiden langs het werk van je overgrootvader? En hoe red je dat allemaal als je mank bent?

Paul de Haas neemt u mee in het leven van de buren. Alida was een dochter van de bekende koffie- en theehandelaren Van Balen en trouwde met een architect/aannemer. Haar man Nico zorgde voor de prachtige nieuwe winkel en de luxe salon.
Wat hield die twee mensen bezig? Hoe stonden zij in het leven, waar dachten zij aan? Hoe was hun relatie, wat voor gezin was het ?
En misschien is er sinds die tijd minder veranderd dan wij denken…