Kazemattenmuseum – Verhalen in relatie tot 2e Wereldoorlog

15 november 2019 Kazemattenmuseum Kornwerderzand

Guus Boers vertelt over zijn grootvader Kapt. Christiaan Boers, die in de meidagen van 1940 het bevel over de Stelling Kornwerderzand had.

Nynke de Vries geeft aan: “Op Verhalenavond op 15 november met het thema “Als stenen konden spreken” mag ik – hoe passend – in een van de Kazematten vertellen uit mijn boek “Sesi”. Dit is een oorlogsrelaas van een jonge Friese vrouw voor haar broer in Nederland-Indië. Die Friese vrouw was mijn mem. Ik ga u vertellen hoe in Pingjum, dorp vlakbij de Afsluitdijk, de bouw van de Dijk zorgt voor werk en Hollandse gasten, maar ten tijde van de oorlog ook voor de nodige spanning”.

Hinke Veldhuizen zal vertellen over: “Zo is het leven op de Kievit”. Hinke Veldhuizen vertelt het verhaal over de gebeurtenissen ten tijde van de oorlog, op Kievitshorne, de boerderij van Sjoerd Reitsma, gelegen tussen Witmarsum en Wons. “De boerderij was een broeinest van terroristen, maar dan de goede”, schrijft Reitsma in zijn dagboek. Onderduikers, wapendroppings, trainingen, overvallen en vluchten… En dat alles om te helpen. “Natuurlijk, dat is mijn plicht”. Hinke haar opa vond tijdens de oorlog als onderduiker een veilig onderkomen op deze boerderij. Samen met Reitsma en vele anderen hebben zij in deze regio gestreden voor onze vrijheid.

Start 19.00 uur in Bezoekerscentrum met koffie/thee
19.15 – 19.45 uur 1e verhalensessie
20.00 – 20.30 uur 2e verhalensessie
20.45 – 21.15 uur 3e verhalensessie
21.30 Afsluiting in Bezoekerscentrum

NB: Parkeren bij Afsluitdijk Wadden Center
Het wordt op prijs gesteld als u zich van te voren aanmeldt op secretaris@kazemattenmuseum.nl
Ook mensen, die slecht ter been zijn en niet over de trappen kunnen, graag van te voren even aanmelden.
Spontane bezoeken blijven mogelijk.