Historisch Centrum Leeuwarden (HCL) – Verhalen over oud-Leeuwarden

15 november 2019

In het Historisch Centrum Leeuwarden (HCL) worden maar liefst 28 verhalen verteld tussen 19.00 en 22.00 uur. Medewerkers en vrijwilligers van het HCL vertellen een persoonlijk verhaal uit het Leeuwarder verleden. Een enkel verhaal gaat niet over de stad, maar over de omgeving, zoals Jelsum en Ritsumasyl. In zowel de Eekhoffzaal, als de Hendrik ten Hoevezaal en de schatkamer zijn vertellers, zodat er altijd wat te doen is in het HCL. Bovendien zijn er begeleide wandelingen naar de Oldehove, de Pier Pander Tempel en Museum de Grutterswinkel, waar ook verhalen worden verteld. De avond wordt in het HCL geopend door burgemeester Buma, die vertelt over zijn Leeuwarder voorouders.

Een voorbeeld van een verhaal dat wordt verteld in het HCL:

Van Londen naar Leeuwarden
Bearn Bilker vertelt op meeslepende wijze het verhaal van Anna  van Hannover, die in 1734 trouwde met de Friese stadhouder Willem Carel Hendrik Friso. Velen hadden medelijden met de Britse prinses Anna, the Princess Royal, oudste dochter van koning George II, uit het Vorstenhuis van Hannover. Ze hield van het bruisende, politieke en vooral culturele leven van Londen. Ineens kwam zij in Leeuwarden terecht. Van Londen naar Leeuwarden en dat in 1734. Het was een hele ommekeer, dat kon nooit goed gaan. Waarom kwam ze hier naar toe, wat deed ze hier, hoe wist ze zichzelf te vermaken, wat vond ze van haar woning (het Stadhouderlijk Hof) en vooral: werd ze hier wel gelukkig?