Help pake en beppe de vakantie door

18 februari 2020 t/m 21 februari 2020 Openluchtmuseum/Themapark De Spitkeet

HARKEMA – Openluchtmuseum ‘De Spitkeet’ opent van 18 tot en met 21 februari haar deuren voor kinderen met pakes & beppes, ouders en andere volwassenen.

Op dinsdag 18 februari om 11:00 uur gaan we deze editie van “Help Pake en Beppe de vakantie week door” van start met de aftrap van het nestkastjesproject. De gemeente Achtkarspelen gaat namelijk een groot aantal nestkastjes voor de pimpelmees en koolmees beschikbaar stellen om de ‘ike-optocht-rûp’ te lijf te gaan. Inwoners van de gemeente Achtkarspelen kunnen zich vanaf 1 februari zich hiervoor aanmelden, via de website www.achtkarspelen.nl/biodivers.

Nadat Wethouder Max de Haan tussen 11:00 en 13:00 uur het nestkastjeproject heeft gelanceerd, gaan wij om 13:00 uur van start met de diverse activiteiten voor de kinderen. Door middel van allerlei creatieve bezigheden, gaan we kijken naar de levenscyclus van de ‘ike-optocht-rûp’ en waarom er nu vogeltjes en insecten worden ingezet om deze diertjes te lijf te gaan.

Wat kun je deze week dan zoal verwachten bij de Spitkeet? Je kan als je dat wilt, een prachtig harige grasrups maken of een mooie vlinder knippen en versieren. Daarnaast worden ook de vogeltjes niet vergeten die straks ons gaan helpen om de ‘ike-optocht-rûp’ te lijf te gaan. Voor hen gaan we een mooie voeder silo timmeren, of je mag een vogelpotje maken en versieren. Om de ‘ike-optocht-rûp’ helemaal goed te bestrijden, is het ook belangrijk om te zorgen voor voldoende insecten. Daarom gaan we met elkaar zaadbommen maken. Nu maar hopen op een heleboel bloemen voor de insecten. Insecten en vogels zullen er hopelijk in de toekomst samen voor zorgen dat de ‘ike-optocht-rûp’ in de omgeving minder kans zal krijgen.

Ben je dan klaar met knutselen kun je tijdens het pannenkoek eten, je pake of beppe, heit of mem of andere volwassene helpen met het maken van de puzzel over de ‘ike-optocht-rûp’. Uit de goede oplossingen worden aan het einde van deze week twee winnaars getrokken.

Kinderen tot en met twaalf jaar mogen in gezelschap van ouders of grootouders gratis naar binnen op vertoon van de donateurskaart. Voor deelname aan een activiteit wordt € 2,00 gevraagd. Voor deelname aan drie activiteiten moet € 5,00 betaald worden.

De week ziet er als volgt uit:

Dinsdag 18 februari:

10:00 tot 10:30                  Inloop

11:00 tot 13:00                  Aftrap Nestkastje project en opening informatiemarktdoor Wethouder Max de Haan

13:00 tot 16:00                  Start activiteiten voor de kinderen

Woensdag 19 februari tot en met vrijdag 21 februari:

11:00 tot 16:00                  Start activiteiten voor de kinderen