Help pake en beppe de terp op!

20 februari 2016 t/m 06 maart 2016 Natuurmuseum Fryslân

Zo’n 25 pakes en beppes geleden zag Fryslân er heel anders uit. De bewoners leefden toen op terpen, kunstmatige verhogingen in het landschap waarmee ze zich beschermden tegen hoog water. Hoe was het eigenlijk om in die tijd te leven? Het Natuurmuseum Fryslân en de Vereniging voor Terpenonderzoek hebben de handen ineen geslagen om je dat te laten beleven. In het atrium van het Natuurmuseum is een heuse tijdmachine neergestreken. Deze voert je terug de geschiedenis in. Als de grote zandloper leeg is ben je op de plaats van bestemming aangekomen: de tijd van de Terpen.

Je ontdekt het terpenlandschap aan de hand van een stempelkaart. Op deze kaart staan verschillende zoek en doe-opdrachten. Bijvoorbeeld: maak een snorrebot, een klein ritueel muziekinstrument dat al sinds de oudheid wordt gebruikt. Je kunt vissen met een magneethengel en schaatsen op glissen. Leren spinnen en weven, het bikkelspel doen en plaggen stapelen. Als alle opdrachten gedaan zijn wacht er een kleine verrassing.

Zoals altijd in de voorjaarsvakantie is er weer een uitgebreid programma met workshops zoals pottenbakken, vilten en archeologie. Het exacte programma is tegen die tijd op de website van het museum te vinden (www.hetnatuurmuseum.nl).

De activiteiten vinden plaats van 20 februari t/m 6 maart. Tijdens deze periode is het museum dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur, dus extra vroeg en ook op de maandagen.