Gratis entree voor kinderen in het Natuurmuseum

13 april 2019 t/m 14 april 2019 Natuurmuseum Fryslân

Het Natuurmuseum telt al twaalf jaar lang in de winter de roestplaatsen (rustplaatsen) van ransuilen. Daarbij worden ook de braakballen verzameld die daar aangetroffen worden. Uilen zijn roofdieren en eten graag muizen, compleet met huid en haar. Alles wat de uil niet kan verteren spuugt hij weer uit in de vorm van een braakbal. Als je de braakballen uitpluist, kom je van alles tegen: allerlei botjes, nagels en haren van muizen. Soms zie je een schild van een kever of een schedel van een vogeltje. Maar… het uitpluizen is een heel werk en daar kunnen we wel wat hulp bij gebruiken! Wanneer je zo’n braakbal uit elkaar pluist en de botjes en schedeltjes onderzoekt, kom je veel te weten. Door goed naar de botjes en met name het gebit te kijken, kun je bepalen om welke soorten muizen het gaat en weet je dus ook wat uilen graag eten.

In het weekend van 13 en 14 april, doorlopend van 10.30-16.30 uur. Kinderen gaan met een pincet aan de slag om de braakballen zorgvuldig uit te pluizen. Op zondag is onderzoekster en ‘braakbal-deskundige’ Wiesje Spijkstra aanwezig om de botjes ter plaatse te determineren.

Gratis entree voor kinderen (exclusief OnderWaterSafari).

Bron: https://www.nationalemuseumweek.nl/activiteiten/pluis-mee-voor-het-grote-braakballenonderzoek/