Geologieweekend: stenen uit de ruimte

23 januari 2016 t/m 24 januari 2016 Natuurmuseum Fryslân

Geologisch weekend: Stenen uit de ruimte Een unieke expositie over meteorieten De GEA kring Fryslân organiseert in samenwerking met het Natuurmuseum weer een geologisch weekend en wel op 23 en 24 januari. Hoofdthema is deze keer: Ruimtestenen. Ruimtestenen, ook wel meteorieten genoemd, zijn erg zeldzaam en kostbaar. In Nederland zijn er maar vijf gevonden. De GEA-Kring Friesland is erin geslaagd om voor dit weekend een aantal bijzondere collecties meteorieten samen te brengen om te laten zien aan het publiek.Het wordt een meet & greet met een meteoriet: met stenen uit de ruimte die bijna even oud zijn als de aarde, vijf miljard jaar! Tijdens dit geologisch weekend zijn er tientallen unieke en zeldzame meteorieten te bekijken en zelfs vast te houden: een stukje materie uit de ontstaanstijd van ons zonnestelsel!

Voor mensen die meer willen weten over meteorieten geeft Henk Nieuwenhuis, oud-conservator van het Koninklijk Eise Eisinga Planetarium in Franeker, drie keer per dag een lezing. Deze is nadrukkelijk ook bedoeld voor kinderen. De lezing, die zo’n twintig minuten duurt, vindt plaats in de filmzaal, beide dagen om 11.30, 13.30 en 15.30 uur. Het Planetarium is zelf ook met een stand aanwezig en zal onder andere een meteoriet van ruim twaalf kilo tentoonstellen. Ook de Sterrenwacht uit Burgum zal zijn opwachting maken met een collectie ruimtestenen. De Minerals Foundation is voor het eerst aanwezig tijdens het GEA-weekend. Zij laten zien waar je mineralen kunt vinden, dicht bij huis en wat verder weg.

Speciaal voor dit weekend staat het Kapteyn Mobiele Planetarium van de Rijksuniversiteit Groningen in het Natuurmuseum. In dit planetarium kunnen bezoekers een educatieve reis maken door het heelal onder begeleiding van een sterrenkundige. Via digitale projectie op de opblaasbare koepel worden de nachtelijke hemel, planeten, sterren en sterrenstelsels verkend. Hierbij wordt gebruik gemaakt van moderne sterrenkundige opnamen en videomateriaal. De ruimtereis is geschikt voor het hele gezin.

Verder zijn er stands met fraaie gesteenten, mineralen, kristallen en fossielen om te bekijken, maar ook voor de verkoop. Dit weekend is niet alleen interessant voor volwassenen, ook voor kinderen is er veel te doen. Zo kunnen ze mineralen en fossielen uit gips hakken en vuursteen bewerken op de manier zoals de vroege mens dat deed. Ze kunnen een kraterinslag nabootsen, sterrenbeelden zoeken, meteorieten classificeren en een periscoop knutselen. Ook is er een draaiend rad met allerlei leuke cadeautjes. Uiteraard is de GEA Kring Friesland aanwezig met informatie over het doel en de activiteiten van de stichting.

Tijdens deze twee dagen geldt een verlaagde toegangsprijs voor het museum van € 2,- per persoon. Voor meer informatie zie www.geologiefriesland.nl