Geef pake en beppe een kleurtje!

18 februari 2017 t/m 05 maart 2017 Natuurmuseum Fryslân

De voorjaarsvakantie staat in het teken van Et annet stedt, en annen tid. In deze overzichtstentoonstelling is het werk van Paleo/Wildlife Artist Esther van Hulsen te zien. Zij tekent dieren die uitgestorven zijn en dieren van nu op zeer realistische en wetenschappelijke verantwoorde wijze. Esther van Hulsen werkt met diverse materialen en technieken en dat gaan de kinderen deze vakantie ook doen. Tijdens een rondje langs verschillende ateliers maken ze kennis met allerlei manieren van tekenen. Het wordt dus een hele creatieve voorjaarsvakantie!

De activiteiten vinden de hele dag doorlopend plaats. Je kunt op elk moment aanschuiven!

Portfolio
Als eerste activiteit gaan kinderen papier marmeren. Dit is een techniek waarbij je met inkt op water mooie patronen maakt die je vervolgens overbrengt op papier. Dit marmerpapier vormt de kaft van een portfolio. Vervolgens wordt de portfolio gevuld met werk uit allerlei opdrachten. Zo gaan ze bijvoorbeeld net als Esther van Hulsen zeedieren tekenen. Als voorbeeld staan er zeedieren op sterk water en een opgezette haai. Ze gaan een stempel maken, een grottekening en een blad afdrukken. Eén atelier is helemaal donker en wordt gebruikt voor een glow-in-the-dark tekening. Kinderen maken hier met blacklight stiften een tekening van een nachtdier, bijvoorbeeld van een uil. In het speciale atelier kunnen ze bekijken hoe de tekening er in het donker uit ziet. Het Natuurmuseum werkt deze vakantie samen met Natuurmonumenten en met GRID, het Grafisch Museum uit Groningen.

Workshop
Op 21 en 22 februari is er een speciale workshop van het Grafisch Atelier Leeuwarden. Kinderen die hier aan mee willen doen, moeten een t-shirt, sok, pet of iets dergelijks van huis meenemen. Tijdens de workshop maken ze een sjabloon met de voorstelling van een dier, die daarna gedrukt wordt op hun meegebrachte kledingstuk.

Praktisch
De voorjaarsvakantie loopt van 18 februari tot en met 5 maart 2017. Tijdens deze twee weken is er weer de actie: ‘Help pake en beppe de vakantie door’. Kinderen krijgen op vertoon van een pake of beppe (of andere volwassene) gratis entree. Het Natuurmuseum is deze periode dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur, dus extra vroeg en ook op de maandagen.

BSO’s zijn welkom: er is geen begeleiding vanuit het museum, groep kan zelf met eigen leiding de activiteiten doen Tip voor BSO’s: vermijd de drukte en kom bijvoorbeeld in de tweede voorjaarsvakantieweek.