Expositie ‘Water’: foto’s en collages van Anja Zwanenburg

02 juli 2016 t/m 11 september 2016 Museum Hert fan Fryslân

foto's Anja Zwanenburg

foto’s Anja Zwanenburg

In een boeiende expositie belicht fotografe Anja Zwanenburg WATER in al zijn verschijningsvormen. Niet alleen met foto’s, maar ook in collages is het thema op abstracte wijze uitgebeeld. Dit sluit goed aan bij de aandacht voor ‘Water’ ook in de vaste tentoonstelling.
Anja Zwanenburg heeft iets met water. Ze wordt er altijd naar toe getrokken. Water geeft ruimte en prikkelt en ontspant alle zintuigen: niet alleen visueel, maar ook door geur, het geluid van klotsend water en het gevoel van wind door je haren. Dit gevoel vertaalt ze in haar werk, dat ook de ruimte en vrijheid van het Friese landschap laat zien. Tijdens de expositieperiode kan de bezoeker ook de vaste exposities in het museum op een andere manier -‘mindful’- bekijken en beleven en geeft Anja Zwanenburg ook een aantal workshops:
Fotozwerftochten
Ze zoekt met de deelnemers de waterkant op om het thema op allerlei manieren in beeld te brengen. De deelnemers krijgen een fotowaaier met opdrachten. Deze zijn ook los te koop in het museum. De fotozwerftochten zijn op woensdagavond 13 en 27 juli, kosten € 17,50, incl. koffie, tee, wat lekkers en de fotowaaier (zie www.az-fotografie.nl, aanmelden via: info@az-fotografie.nl).
Mindful fotograferen
Daarnaast geeft zij workshops ‘mindful fotograferen’ ook rond het thema ‘Water’. Daarbij gaat het om het omzetten van belevingen en ervaringen in foto’s. Niet het eindresultaat is het belangrijkst, maar het proces van het fotograferen zelf: contact maken met je onderwerp en er verbinding mee voelen. De foto komt dan van binnenuit en is geen plaatje op afstand. De workshops Mindful fotograferen zijn op dinsdagochtend 12 en 26 juli, kosten € 15,- incl. koffie, thee, wat lekkers en de digitale opdrachten (zie www.mindful-fotograferen.nl, aanmelden via: info@az-fotografie.nl).