Expositie én kunstwerk Klaas Gubbels bij Museum Joure

19 september 2020 t/m 03 januari 2021 Museum Joure

Wegens succes verlengd! De expositie ‘Rondom Kaskade’ van kunstenaar Klaas Gubbels is nu t/m 3 januari te zien in Museum Joure. Aanleiding voor de expositie is de komst van het 6 meter hoge kunstwerk Kaskade naar het park bij Museum Joure.

Kaskade is gratis te bekijken, voor de expositie geldt de reguliere entreeprijs. Kaarten zijn hier online te bestellen (het laden duurt ca. 10 seconden).

Toonaangevend
Klaas Gubbels (1934) is een toonaangevende Nederlandse kunstenaar die alledaagse voorwerpen gebruikt als motief voor zijn kunstwerken. Bij Kaskade verbeeldt hij koffie- en theepotten van roodgeverfd cortenstaal. Dat maakt ‘de bakermat van Douwe Egberts’ een logisch thuis voor het kunstwerk, dat voorheen in Amsterdam te bewonderen was. Bijzonder is ook dat het kunstwerk dankzij een crowdfunding naar Joure is verhuisd.

‘Hollandse meester van de 21ste eeuw’

‘Waarheid’
In zijn schilderijen, beelden, grafiek en objecten streeft Gubbels naar de essentie, naar de ‘waarheid’ van het kunstwerk. Zijn zoektocht naar eenvoud maakt hem tot een van de toonaangevende kunstenaars van ons land. In de expositie is onder andere het tot stand komen van het beeld ‘Kaskade’ te zien. Verder nieuw en eerder werk waarin de kunstenaar de veelzijdigheid van een enkel onderwerp in zijn essentie toont.

Crowdfunding
Het beeld van 6 meter hoog heeft een plaats gekregen in het parkje voor Museum Joure. Bijzonder is dat de kosten van de aankoop en plaatsing helemaal gedragen werden door bijdragen van bedrijven, organisaties en particulieren en tot stand komt zonder gemeentelijke subsidie. De crowdfunding en plaatsing is georganiseerd door stichting Jouster Koffiepot.

Naar de website