Dollersdei bij De Sukerei

30 oktober 2021 Openluchtmuseum De Sûkerei

Op zaterdag 30 oktober staat openluchtmuseum De Sûkerei in het teken van de “Dollersdei” (oogstdag), de slotdag van het museumseizoen. Hierbij demonstraties van de cichoreiwortel oogst: dollen, wassen, hakken en branden.

Daarnaast is er een ‘einekoer’ vlechter, zijn er diverse natuurproducten, zoals kazen, pompoenen en kalebassen, en prachtige postkaarten, enz. Een muzikant speelt op een trekzak en er is heerlijke snert verkrijgbaar.
Voor kinderen is er een speurtocht en zijn er oudhollandse spelletjes. Er is dus van alles te doen en te beleven voor jong en oud.

Natuurlijk zijn de cichoreidrogerij, de drie wâldhúskes en de poldermolen te bezichtigen. De vrijwilligers zijn gekleed als toen en geven het geheel extra sfeer.
Na het aanschouwen van het gehele cichorei proces kan de cichorei-koffie worden geproefd met eventueel een lekker Sûkereike (cichoreikoekje).

Van harte welkom van 13.30-17.00 uur op deze feestelijke afsluiting van het museumseizoen.
Openluchtmuseum De Sûkerei, Trekwei 8a te Damwâld.
Meer informatie op www.desukerei.nl