De Grootste Kerststal van Europa

09 december 2016 t/m 08 januari 2017 Natuurmuseum Fryslân

De Grootste Kerststal van Europa in het Natuurmuseum Fryslân

Van 9 december 2016 tot en met 8 januari 2017 is er iets bijzonders te zien in het Natuurmuseum Fryslân: De Grootste Kerststal van Europa. Het diorama van zo’n 100 m2 met meer dan 1750 mens- en dierfiguren geeft niet alleen het kerstverhaal weer, maar ook het dagelijks leven in die tijd.

bethlehem-211

Het kerstdiorama is gemaakt door Fred van der Zwet en Roel den Dulk uit Ferwert. Bij hun ontmoeting bleek dat ze dezelfde passie hebben: het verzamelen van beelden van kerstgroepen. Samen gingen Van der Zwet en Den Dulk verder en voegden hun beelden, die qua materiaal, uitstraling en formaat precies bij elkaar pasten, tot een geheel. De verzameling werd in de loop der jaren verder uitgebreid, met als resultaat dat het kerstverhaal inmiddels wordt uitgebeeld door zo’n 600 mensfiguren, bijna 40 engelen, 240 schapen en 850 andere dieren.

De beeldjes werden aanvankelijk in de kersttijd uitgestald in de tuinkamer in Ferwert. Niet alleen kwamen er steeds meer figuren bij; ook de bezoekersaantallen tijdens de open-huisdagen liepen fors op. Toen er op een regenachtige zondag, bijna 500 bezoekers op deze unieke opstelling afkwamen, werd het een beetje te veel van het goede. De heren besloten het kerststal diorama in het vervolg elders ten toon te stellen. Het was al eerder te zien in onder andere Ter Apel, Ootmarsum en vorig jaar in Deventer. Dit jaar kan iedereen in Fryslân gaan genieten van alle tafereeltjes als het kerstdiorama in het Natuurmuseum komt te staan.

De opstelling in Leeuwarden is omvangrijker en uitgebreider dan alle voorafgaande jaren. Speciaal voor deze tentoonstelling zijn er heel wat nieuwe figuurtjes aangeschaft zoals spelende kinderen, koopmannen, markthandelaren, ezels en zelfs een krokodil. Ook de manier van presenteren zal een uniek karakter krijgen. Het diorama is deze keer niet tegen een wand geplaatst, maar staat vrij in de ruimte. Het geheel is met zwart doek overdekt waardoor een intieme opstelling is ontstaan. Bezoekers kunnen om het diorama heen lopen en steeds weer nieuwe verhalen ontdekken.

dieren-bethlehem-081

In het diorama nemen Jozef, Maria en het kindje Jezus een centrale plaats in, maar ook de drie Wijzen, engelen en herders zijn er te vinden. Geheel in de traditie van de Napolitaanse kerstgroepen is in het diorama het leven van alledag uitgebeeld, zoals een druk marktplein waar kooplui hun waar aanbieden. Er is een verliefd stel, er wordt een kalfje geboren en een man is druiven aan het persen (met zijn voeten). In het geheel staan veel grappige, leuke en ontroerende tafereeltjes met inwoners van Bethlehem en Nazareth. Ook is er veel symboliek in het diorama verwerkt en zijn er veel volkswijsheden te vinden.

De Grootste Kerststal van Europa is te zien van 9 december 2016 tot en met 8 januari 2017. In de kerstvakantie is het museum dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur, dus extra vroeg en ook op de maandagen. In die periode is er bovendien een gezellige kerstmarkt rond het diorama georganiseerd. Op donderdag 29 december is er een speciale avondopenstelling. Het museum blijft dan open tot 21.30 uur. Eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag is het museum gesloten. Voor meer informatie: www.kerststalinfriesland.nl.