Dag van het Kasteel – Fogelsangh-State

10 juni 2019 Fogelsangh-State

Tweede Pinksterdag (maandag 10 juni) wordt er op Fogelsangh-State de “Dag van het Kasteel” georganiseerd. Van 13:00-17:00 uur staat de State in Veenklooster in het teken van exoten van over de grens. Er worden rondleidingen gegeven die de bezoeker mee op safari nemen door het museum waar vele exotische herinneringen zijn aan vervlogen tijden.

In het rijke verleden van Staten & Stinzen, kastelen en buitenplaatsen zoals Fogelsangh-State, trouwden bewoners vaak binnen hun eigen sociale groep. Zo ontstonden er ook banden over de grens. Hierdoor zijn veel buitenlandse invloeden naar Nederland gekomen en visa versa. Ook familiebezit dat zowel in Nederland als in het buitenland ligt, gewoontes, gebruiken en bijzondere gerechten. Internationale handel en betrekkingen hebben geleid tot de import van uitheemse planten en dieren. Op landgoederen werden bijvoorbeeld bomen en planten uit het (verre) buitenland geïmporteerd. Er ontstond een soort van concurrentiestrijd tussen de verschillende tuinbazen van buitenplaatsen over wie de eerste en lekkerste tomaten en ananassen had.

Bewoners van buitenplaatsen waren soms ook in de koloniën actief. Bijvoorbeeld Suriname of Nederlands-Indië. Baron B. Ph. van Harinxma Thoe Slooten had het plan opgevat om met zijn reisgenoot G.A. Brouwer af te reizen naar Abesinië, het hedendaagse Ethiopië. De Baron had geluk, want juist toen hij het plan had opgevat om puur voor zijn plezier een expeditie te maken door tropisch Afrika, stond een Nederlandse diplomatieke delegatie op het punt af te reizen naar Addis Abeba. De diplomaten zouden daar namens Hare Majesteit de kroning bijwonen van de nieuwe keizer, Haile Selassie. De Baron en zijn reiskompaan G.A. Brouwer konden zich bij hen aansluiten en zaten zodoende eerste rang bij de historische festiviteiten.

Met seizoen expositie “Dwars door Abessinië” neemt museum Fogelsangh-State haar bezoeker mee op de reis die Baron B.Ph.van Harinxma Thoe Slooten maakte door Abesinië. De reis maakte diepe indruk op de Baron.