Bijzondere verhalen op 26 januari 2018

26 januari 2018 Het Nationaal Modelspoor Museum

Drie bijzondere verhalen in het modelspoormuseum.

Hannekemaaiers, Negotie-leurders, machinisten, conducteurs en stokers.
Ze komen allemaal in verhalen langs op vrijdagavond 26 januari in het Modelspoor Museum in Sneek. Prachtig, spannend en ontroerend.
De Hannekemaaiers, waren de eerste “gastarbeiders” uit Duitsland. Ze kwamen kwamen naar Friesland om de boeren te helpen bij het binnenhalen van de oogst. Omdat ze in zulke grote getale kwamen, rijen en rijen, werden ze ook wel mieren genoemd. Maar waarom ze uiteindelijk Hannekemaaiers werden genoemd, vertelt de verteller.
Negotie-leurders waren kooplieden en marskramers die van deur tot deur gingen. Ze werden ook wel kiepkevers of bakmannen genoemd. Zo is ook C&A begonnen. Dat en meer verhalen hoort u van onze verteller. Een rasechte marskramer.
Natuurlijk zijn er ook de spoorverhalen. Over bijzondere spoorvoorwerpen, treintrajecten en uit het
afwisselende leven van de conducteur, machinist en stokers. Onze spoorse verteller neemt u mee in
het vaak onbekende en bijzondere leven van de eerste spoormannen.
De verhalen zijn eenmalig te beluisteren op vrijdagavond 26 januari van 19:00 – 22:00 uur. Het museum zit in het station
van Sneek en is goed bereikbaar met de auto, bus en trein. Alle informatie is ook op www.treinenmuseum.nl te vinden.