Abe Gerlsma’s Bisten en Blommen

31 januari 2016 t/m 29 mei 2016 Natuurmuseum Fryslân

Op zondag 31 januari gaat een opmerkelijk tentoonstellingsproject van start in het Natuurmuseum Fryslân, Tresoar en Galerie De Roos van Tudor. Er worden schilderijen en etsen van de Friese schilder Abe Gerlsma geëxposeerd die nog nooit eerder zijn vertoond. In het Natuurmuseum worden schilderijen van Gerlsma tentoongesteld van het Friese landschap en het leven op het platteland. Bij Tresoar kun je de etsen van Gerlsma bewonderen. Deze exposities worden gecombineerd met objecten van beide instellingen.

Bij het Natuurmuseum gaat het om dieren uit de collectie en bij Tresoar om afbeeldingen uit de herbaria (plantenboeken) die aanwezig zijn in de bibliotheek van de academie van Franeker. Aanvullend is in Galerie De Roos van Tudor een verkoopexpositie met etsen van Abe Gerlsma waarbij verschillende kunstwerken te zien zijn van kunstenaars die geïnspireerd zijn door Gerlsma. In het Natuurmuseum wordt de etspers van Gerlsma opgesteld, waarmee het drukken van etsen zal worden gedemonstreerd.

In het werk van Abe Gerlsma (1919-2012) staat het Friese platteland centraal. Hij had het vermogen om het meest wezenlijke kenmerk van het Friese landschap te treffen: de werking van het licht. Hij was zijn hele kunstenaarsleven geboeid en gefascineerd door tegenlicht in het Friese landschap. Fryslân in tegenlicht, binnen- en buitendijks, is dan ook het belangrijkste thema in zijn artistieke werk. Gerlsma bouwde een oeuvre op van meer dan 180 werken. Onderwerpen waren het Friese landschap, de meren, het wad, het boerenland, schepen, dieren en bloemen. De kunstenaar maakte veel van zijn impressionistische aandoende etsen op groot formaat en in een subtiele kleurstelling. Daarbij valt zijn liefde voor de aardtinten op.

Bij de tentoonstelling wordt een catalogus uitgegeven die in de museumwinkel te koop is.