Spannende ‘Spotlight Tour’ in Museum Joure

28 december 2017 Museum Joure

Met een zaklamp op ontdekkingstocht langs mooie objecten en spannende verhalen

Na een succesvolle eerste editie, krijgt de ‘Spotlight Tour’ in Museum Joure een vervolg. En wel op 28 december en 4 januari aanstaande. Tijdens de Spotlight Tour gaan bezoekers bij schemer door het museum, waarbij een rondleider objecten en verhalen letterlijk uitlicht. “In de spotlights zie je details die je anders niet opvallen”, vertelt conservator Margreet van der Zee, die speciaal voor de tour het museumdepot is ingedoken. “Op beide avonden zijn er objecten te zien die normaal niet getoond worden. Dat maakt de tour extra speciaal.”

Op 28 december en 4 januari om 16.30 uur kunnen bezoekers zich opgeven bij de balie van het museum. De tour is leuk voor jong en oud. Deelnemers krijgen eerst koffie, thee of glühwein met wat lekkers aangeboden in het koffie- en theehuis. Van daaruit zal om 17.00 uur ook de rondleiding starten die ongeveer tot 18.00 uur zal duren. De kosten zijn € 6,50 voor volwassenen en € 3,50 voor kinderen.

Lichtjes van Spanninga

De lichtjes voor de Spotlight Tour worden verzorgd door Spanninga Metaal BV, sponsor van het museum. Van oudsher staat Spanninga bekend als de ‘achterlichtjesfabriek’ uit Joure. Tijdens de Spotlight Tour zullen er ook oude schaatsen van de familie Spanninga te bewonderen zijn.

Museum van het maken

Op het terrein van Museum Joure is ooit Douwe Egberts begonnen. Dat zie, ruik en proef je nog steeds. Zelfs het geboortehuis van grondlegger Egbert Douwes heeft er een plekje. Maar er is meer. Inmiddels bestaat het museum uit tien authentieke industriële panden. In de monumentale panden maak je kennis met het ambachtelijk vakmanschap van een Friese klokkenmaker, zilversmid, koperslager en geelgieter. Ook is er een authentieke zetterij en drukkerij te bewonderen.