Museum Dr8888 opent Dada-tentoonstelling op laatste dag Nationale Museumweek

24 april 2016 Museum Dr8888

Holland Dada and the International Context
De tentoonstelling Holland Dada and the International Context sluit aan bij de mondiale viering van de oprichting van de Dada-beweging in 1916. Het museum heeft dankzij een uitgebreid internationaal netwerk de hand weten te leggen op prachtige collecties van Dada-kunstenaars uit diverse landen als Frankrijk, België en Duitsland. De tentoonstelling toont topwerken van o.a. Hans Arp, Marcel Duchamp, Kurt Schwitters, Man Ray en Francis Picabia.

Museum Dr8888 opent haar deuren voor de tentoonstelling op de laatste dag van de Nationale Museumweek, op zondag 24 april.

Tentoonstelling
De tentoonstelling wordt opgebouwd in hoofdstukken die corresponderen met steden waar Dada een rol heeft gespeeld en een speciaal hoofdstuk over Holland Dada. Steden als Zürich, New York, Berlijn, Hannover, Parijs en Drachten zijn te zien in het gehele museum. Daarnaast volgt een randprogrammering die zich afspeelt binnen en buiten het museum. Museum Dr8888 toont tijdens Holland Dada and the International Context een breed spectrum van disciplines: van literatuur en beeldende kunst tot film en muziek.

Randprogrammering
Professor Russolo geeft gedurende Holland Dada and the International Context maandelijks dadaïstische performances in het auditorium. Onder de titel De grote betovering van het tijdloze (De liefde) worden zeven karakters gemimed, gedanst en gezongen door zeven verschillende acteurs. Verder presenteren K. Schippers en Marcel Worms binnen de tentoonstellingsperiode een Satie-programma rondom de 150ste geboortedag van deze dadaïst avant la lettre.

Dada
Dada ist schön wie die Nacht, die einem jungen Tag in Ihren Armen wiegt’ aldus kunstenaar Hans Arp. Dada staat voor onbegrensde vrijheid, voor spel om het spelen, voor het onverwachte en de introductie van humor in de kunst.