Move it! Hoe beweeg jij?

11 juni 2016 t/m 30 oktober 2016 Natuurmuseum Fryslân

De nieuwe tentoonstelling in het Natuurmuseum Fryslân Move it! Hoe beweeg jij? is er één vol actie. Move it! is een echte familietentoonstelling met veel weetjes en testjes om te ontdekken of iemand een zittenblijver of een vaartmaker is. De expositie is te zien tot en met 30 oktober.

Ouders en grootouders, kinderen en kleinkinderen kunnen samen nagaan hoe hun lichaam precies in beweging komt, en blijft. Daarvoor is kracht nodig (uit spieren en skelet), energie (uit hart en longen) en informatie (via hersenen en zintuigen). Dat zet de 650 spiermotoren in een lijf aan om actie te ondernemen. In de tentoonstelling leren bezoekers alles over botten en spieren, de werking van het hart en de aansturing door de hersenen. Maar er is ook veel te doen. Zo kunnen bezoekers testen hoe lang het duurt voor hun spieren gaan verzuren als ze tegen de muur gebukt zitten als een roeier of wanneer ze emmertjes met inhoud optillen. Ze kunnen hun hartslag en longinhoud meten en dat ook nog eens doen als ze tien keer de trappetjes op en af gelopen zijn met een rugzak vol houtblokken. Er is een reactiespel om te zien hoe snel hun hersenen vertellen waar de gekleurde blokken op het scherm zitten.

Tijdens Move it! kunnen bezoekers hun BMI (Body Mass Index) meten, een ademtest doen en hun hartslag vergelijken met die van een muis en een olifant. Uitvinden of hun ogen echt laten zien wat er werkelijk aan de hand is en spiermodellen, skeletten, harten en longen bestuderen van verschillende dieren én van henzelf. Bij de entree is een boekje verkrijgbaar voor het doen van de testen en het invullen van de resultaten.

In juli en augustus is het Natuurmuseum dagelijks geopend van 10.00-17.00 uur.