Dubbelexpositie Het Geheim van de Zee / Waterlicht

01 april 2017 t/m 03 september 2017 Natuurmuseum Fryslân

Dubbelexpositie rond onderwaterwereld

Van 1 april tot en met 3 september 2017 is er een dubbelexpositie te zien in het Natuurmuseum Fryslân: Het Geheim van de Zee en Waterlicht. Thema dat beide exposities verbindt, en bovendien vast een brug slaat naar de OnderWaterSafari die voorjaar 2018 opengaat, is: de onderwaterwereld. Othilia Verdurmen neemt bezoekers in haar golfsculptuur mee op een reis naar de bodem van de zee, terwijl de foto’s van Willem Kolvoort tonen hoe fraai de onderwaterwereld is van sloot en plas.

Het Geheim van de Zee

Het Geheim van de Zee De kleurrijke sculptuur van beeldend kunstenares Othilia Verdurmen neemt je mee op een mysterieuze reis naar een wonderlijke wereld waar we geen weet van hebben. Metershoog, als in een gestolde beweging en bevolkt door vissen, woont de watersculptuur in het museum. De wonderlijkste levensvormen wachten daar al eeuwen. Fossiele vissen duiken op in een glimp van een staart en een zwaai met een vin. De sculptuur is gemaakt van stoer staal, duizenden kralen, wattenstaafjes, koperdraad, vilt en papier-maché, van leer, rubber en textiel.

Exposities van Verdurmen waren te zien in onder andere het Groninger Museum en het Rijksmuseum Twenthe. Ook de draak Li Ming die op de zolder van het Natuurmuseum huist is van haar hand. Verdurmen maakt sculpturen, wandtapijten, foto’s en objecten waarmee ze kleurrijke imaginaire werelden creëert, die jong en oud weten te betoveren en te boeien. Voor meer informatie: www.othi.nl.

Wave 14

Waterlicht Grote bron van inspiratie bij de voorgaande versies van Friesland onder Water waren de onderwaterfoto’s van Willem Kolvoort. En ook bij de bouw van de OnderWaterSafari zal goed naar de beelden gekeken worden om te zien hoe het landschap er onder de waterspiegel uitziet. In opmaat daar naar toe is er nu de tentoonstelling Waterlicht. Hiervoor maakte Kolvoort foto’s van onderwaterlandschappen in een natuurlijk licht. Het diffuse licht, de reflectie van de waterspiegel, waterplanten en de stroming zorgen ervoor dat de beelden van Kolvoort bijna abstract worden. Waterlicht laat zien dat de wereld onder water meer dan waard is om gezien en behouden te worden.

Willem Kolvoort heeft overal ter wereld zijn unieke onderwaterfoto’s gemaakt. Hij duikt al ruim veertig jaar om de mysterieuze onderwaterlandschappen vast te leggen van onder meer tropische zeeën en de Atlantische oceaan. Zijn specialiteit is de fotografie in ons eigen Nederlandse zoetwater. Hier duikt hij onder in plassen en rivieren en ook in beekjes en slootjes om zijn sfeervolle opnamen te maken. Nationaal en internationaal heeft Kolvoorts werk erkenning gekregen getuige de vele prijzen bij belangrijke fotowedstrijden zoals Wildlife Photographer of the Year Competition. Voor meer informatie: www.kolvoortonderwaterfoto.nl.